Teamvergaderingen

Vergaderen is in vele bedrijven één van de populairste bezigheden. Toch zijn veel vergaderingen allesbehalve efficiënt. Sommige meetings zijn zelfs ronduit overbodig.

Een goede vergadering kan nochtans heel wat vruchten afwerpen. We geven hier alvast enkele tips om je volgende meetings in goede banen te leiden:

  • Weet wat je wil. De ene keer gaan mensen samenzitten om te brainstormen, de andere keer zien ze het liefst de bestaande problemen opgelost en nog een andere keer is de bedoeling louter informatief. Je bepaalt en verdeelt de agenda best op voorhand. Zo vermijd je bijvoorbeeld dat je medeteamleden enthousiast ideeën beginnen spuien terwijl je eigenlijk zit te wachten op een belangrijke beslissing.
  • Regelmatig vergaderen is geen luxe, zeker niet als het gaat om projecten met strikte deadlines. Toch is het zinloos om uit gewoonte te vergaderen als er weinig of niets te zeggen valt. Zulke vergaderingen zullen snel veranderen in een extra koffiepauze of een ontspannend moment. Bovendien vergen zo’n gewoontevergaderingen kostbare tijd van de deelnemers. Daarom: als er niets te vertellen of te beslissen valt, doe je er beter aan om de meeting te annuleren.
  • Te lang vergaderen is nergens goed voor. Na 75 minuten verdwijnt de concentratie van de deelnemers dan ook als sneeuw voor de zon. Mocht je toch vast komen te zitten in een marathonmeeting, probeer er dan voor te zorgen dat er voldoende pauzes worden ingelast.
  • Vergader op tempo. Werk systematisch en gecontroleerd de punten van de agenda af. Niets is zo frustrerend als een overvolle agenda waarvan maar twee punten besproken worden omdat er te veel wordt uitgewijd. Het is jouw taak om dit onder controle te houden.