Weg met vastgeroeste opvattingen

Wanneer een team aan de slag gaat, gaat het meestal uit van een aantal vooronderstellingen. Die vooronderstellingen zijn niet altijd even correct. Het loont dan ook de moeite om verder te kijken dan de gemiddelde neus lang is. Enkele voorbeelden:

  • “Door het symptoom aan te pakken, geneest men de ziekte.” Dit kan misschien kloppen voor sommige medische situaties maar in het bedrijfsleven gaat het alvast niet op. Zeker niet in grotere bedrijven waar ‘symptomen’ vaak een uiting zijn van meer structurele problemen. Het probleem bij de wortel aanpakken is dus de boodschap.
  • “Kwaliteit is duur.” Dat klopt inderdaad maar vaak is het aangeraden om de dure oplossing te verkiezen boven de rechtstreekse en rechtstreekse kosten van minder dure én minder geslaagde oplossingen.
  • “Kwaliteit slaat enkel op producten.” De tijd dat een firma enkel werd beoordeeld op een product is al lang voorbij. Toenemende concurrentie en uitbreiding van het aanbod hebben ervoor gezorgd dat de diensten van het bedrijf minstens even belangrijk zijn geworden.
  • “Problemen en hun oplossingen zijn gemakkelijk te onderscheiden.” In sommige gevallen is dit waar maar vaak gebeurt het dat een oplossing positieve primaire gevolgen genereert maar dat de secundaire gevolgen heel wat minder mooi zijn. Een globaal overzicht blijft dus geboden.
  • “Verandering is nergens goed voor.” Het is verleidelijk om zo te gaan denken wanneer de routine zich inzet. Nochtans is er niets beter dan een frisse aanpak om uw team te blijven uitdagen.