Intervisie

model_geleide_intervisie

 




 


Elementen:

  • Een project, uitdaging of probleem,
  • Groep van 4-8 deelnemers,
  • Luisteren en doorvragen,
  • Herformulering probleem, advies en acties,
  • Leren te leren

Spelregels:

  • Er is altijd één procesbegeleider,
  • Alle vragen zijn goed,
  • Leg alles vast,
  • Evalueer na afloop.
Stap 1

De probleemeigenaar schetst kort de situatie.

Stap 2

Deelnemers formuleren max. 3 vragen gericht op het duidelijk krijgen van het probleem, iedere deelnemer schrijft de vragen op de flip over.

De probleemeigenaar antwoordt niet, geen discussie.

Stap 3

De probleemeigenaar typeert de vragen door warm/neutraal/koud.

Geen discussie.

Stap 4

De probleemeigenaar beantwoordt de vragen.

Geen discussie.

Stap 5

Iedere deelnemer stelt open vragen

De probleemeigenaar antwoordt meteen.




 

Stap 6

Iedereen behalve de probleemeigenaar schrijft op de flip: het probleem is …

Geen discussie.

Stap 7

Probleemeigenaar scoort warm/neutraal/koud.

Welke probleembeschrijving beschrijft de kern van het probleem?

Stap 8

De probleemeigenaar schrijft op de flip: het probleem is …

Geen discussie.

Stap 9

Plenair bespreken en op de flip over vastleggen.

Door welke krachten blijft het probleem bestaan?

Stap 10

Gezamenlijk wordt een concrete actie bedacht voor de probleemeigenaar.

 




 

Geleide intervisie

View more presentations from GertJanSchop.

download ptt: powerpoint ter begeleiding van geleide intervisie-sessies




 

Meer verdieping met betrekking tot intervisie? Wij selecteerden een aantal boeken voor je!

Roddelen

Een andere (effectieve en leuke) intervisiemethode is roddelen.

Vraagintroductie

Probleeminbrenger introduceert zijn/haar vraag en geeft een beknopte toelichting.

Probleemverkenning

Groepsleden verkennen de vraag door het stellen van (zoveel mogelijk open) vragen en benutten alle vier de gespreksniveaus (inhoud, procedure, relatie en gevoel).

Roddelen

· Inbrenger gaat buiten de kring zitten en bemoeit zich op geen enkele manier met het komende gesprek. Hij/zij luistert aandachtig en maakt notities over zaken die hem/haar raken of opvallen.

· Groepsleden roddelen met elkaar over de vraag van de inbrenger en over mogelijke achtergronden, oorzaken en oplossingen.

· Groepsleden komen uiteindelijk tot een gezamenlijk advies

Reacties van de inbrenger

Inbrenger komt weer tussen de andere groepsleden in zitten en vertelt zijn/haar ervaringen als waarnemer van de roddelfase. Wat heeft hem/haar geraakt? Wat is opgevallen? Verwerpt of accepteert hij/zij het gegeven advies?

Evaluatie

Inbrenger en groepsleden kijken terug op de consultatie:

· Wat heeft het de inbrenger opgeleverd?

· Hoe zijn de groepsleden met de vraag omgegaan?

Meer weten? Wij selecteerden de volgende boeken voor jou.

Werkboek intervisie

Dit werkboek bundelt 20 verschillende werkvormen voor beginnende en meer gevorderde intervisiegroepen. Deelnemers aan intervisiegroepen, zowel in de profit als in de non-profitsector, krijgen in dit boek op een compacte en overzichtelijke wijze praktische handreikingen aangeboden. Dit handboek is te zien als de aanvulling op het eerder verschenen boek ‘Intervisie

Liefde voor leren

Liefde voor leren komt de eigen ontwikkeling en die van organisaties ten goede. Mensen die van leren houden staan positief ten opzichte van nieuwe denkbeelden en inzichten, nieuwe situaties en ontwikkelingen. Daarbij leren ze op verschillende manieren en hebben voorkeuren voor verschillende contexten. In de manier waarop leren nu vaak

Motivatie

Waardoor worden mensen gemotiveerd? Waar komen onze drijfveren vandaan? Vragen die niet alleen gesteld worden door psychologen en motivatietheoretici, maar door ieder die in z’n werkkring te maken krijgt met beïnvloeding van het gedrag van mensen. Dat kan zijn in marketing en communicatie, maar ook in humanresourcesmanagement. ‘Motivatie’ benadert de

 

Aanvullende artikelen

 

Tools om zelf toe te passen

 

Gert Jan Schop

Nu even ‘met de pet op’ van eigenaar en eindredacteur. Mijn drive zit in het ontwikkelen van mensen en organisaties. Managementmodellensite.nl draagt daaraan bij. Naast consultant, adviseur en businesscoach treed ik af en toe op als docent en trainer.

Wat kan ik voor je betekenen?

Als consultant, adviseur en businesscoach ondersteun en begeleid ik jou en/of je organisatie graag bij processen op het gebied van leren, ontwikkelen, veranderen, strategie en implementatie. Contact? Stuur een mail naar info@gertjanschop.nl.