De ADOF-test is gekoppeld aan het ADOF-model. Deze test geeft je inzicht in het functioneren van een website. Download de test en score de antwoorden. De test leidt tot twee grafieken. Op basis van het overzicht kan je zien waar de website moet worden verbeterd.
Welke stelling is op de website van toepassing?
Bovenstaande test is gebaseerd op de volgende thema’s en vragen:
Promotie
Is de site vindbaar in de drie meest gebruikte zoekmachines op het Internet?
Heeft de site een begrijpbare URL?
Heeft de site naamsbekendheid opgebouwd door on/offline-communicatie?
Technologie
Laden de pagina’s van de website snel in?
Is de website geschikt voor Microsoft Explorer/Netscape Navigator/Windows/Macintosh?
Past de site op een scherm van 800 x 600 pixels?
Biedt de site een mogelijkheid voor downloaden plug-ins?
Is er een keuzemogelijkheid tussen HTML en overige programmeertechnieken?
Navigatie en Structuur
Is de werking van de interface meteen duidelijk?
Bezit de site hulpmiddelen die de navigatie bevorderen (sitemap, navigatieassistent, landmarks)?
Is het mogelijk informatie snel te vinden?
Zijn er meerdere routemogelijkheden om tot informatie te komen?
Vormgeving
Is de vormgeving van de website professioneel en verzorgd? Is de vormgeving binnen de site consistent?
Past de site binnen de visual identity van de organisatie?
Zorgt de vormgeving voor een prettige omgeving om in aanwezig te zijn?
Gebruiksvriendelijkheid
Werken de links binnen de site?
Geven de linknamen duidelijkheid in de te verwachten pagina’s?
Veranderen links van kleur na aanklikken?
Is er altijd een mogelijkheid tot terugkeer tot de homepage?
Bezit de website een zoekmachine?
Content
Is de inhoud van de website actueel?
Zijn de teksten goed leesbaar?
Zijn gebruikte beelden in relatie tot de tekst?
De teksten bevatten geen taalfouten?
Functionaliteit
Biedt de site informatie aan de doelgroep?
Biedt de site een meerwaarde ten opzichte van de bestaande middelen?
Heeft de website een archief?
Kunnen pagina’s uitgeprint worden?
Feedback
Biedt de site contact met de organisatie (e-mail, telefoon, postadres)?
Is er een mogelijkheid tot het aanvragen informatie?
Heeft site een sectie met Frequently Asked Questions (FAQ’s)?
Biedt de site mogelijkheid tot interactie?
Fulfilment
Biedt de site wat de organisatie belooft in haar communicatie?
Worden e-mails binnen 24 uur beantwoord?
Krijgt men reactie op aangevraagde informatie en nieuwsbrieven?
Wordt interactie zichtbaar op site?