- Hoe kunnen onderwijsinstellingen effectief design thinking en ontwerpgericht onderzoek integreren in hun curricula om studenten voor te bereiden op het oplossen van complexe problemen in de praktijk?
- Op welke manier kunnen docenten en begeleiders studenten ondersteunen bij het toepassen van design thinking en ontwerpgericht onderzoek in hun afstudeerprojecten om zo tot innovatieve en onderbouwde oplossingen te komen?
- Welke rol spelen evidence-based practice en het valideren van oplossingen in het onderwijs en hoe kunnen deze aspecten worden geïntegreerd in design thinking en ontwerpgericht onderzoek om een evenwichtige benadering van probleemoplossing te waarborgen?
Waar gaat dit artikel over?
Het artikel begint met een inleiding waarin de noodzaak wordt benadrukt voor toekomstige professionals om complexe problemen effectief op te lossen. Hierbij wordt de integratie van design thinking en ontwerpgericht onderzoek in het hoger onderwijs als essentieel beschouwd. Vervolgens wordt de focus verlegd naar het begrip complexe problemen en de uitdagingen die hbo-studenten tegenkomen bij het aanpakken van dergelijke vraagstukken.
Design thinking wordt geïntroduceerd als een benadering die sterk de nadruk legt op het kortcyclisch testen van prototypes. Deze methode is gericht op het verkrijgen van scherpere inzichten in zowel het probleem als de mogelijke oplossingen door iteratief te werken en feedback van gebruikers te integreren. Aan de andere kant wordt ontwerpgericht onderzoek besproken, waarbij de focus ligt op het gebruik van bestaande theorieën en modellen voor een diepgaande analyse en selectie van oplossingsrichtingen.
De verschillen tussen design thinking en ontwerpgericht onderzoek worden belicht, met nadruk op de accentverschillen in inhoudelijke uitgangspunten en de organisatie van het ontwerpproces. Design thinking richt zich voornamelijk op het iteratief testen van prototypes om tot scherpere inzichten te komen, terwijl ontwerpgericht onderzoek explicieter bestaande kennis en modellen benut voor het ontwerpproces.
De onderliggende ambitie om professionals op te leiden die complexe problemen kunnen oplossen wordt besproken, waarbij realisme in afstudeerprojecten van cruciaal belang is. Het artikel benadrukt de complexiteit van afstudeerprojecten en de noodzaak om heldere criteria voor complexiteit te definiëren en meetbaar te maken in beoordelingsmodellen.
De interventiecyclus van ontwerpgericht onderzoek wordt toegelicht, met fasen zoals diagnose, ontwerp, implementatie en evaluatie. Het artikel benadrukt het belang van een specifiek gedefinieerd ontwerpprobleem bij ontwerpgericht onderzoek en hoe dit verschilt van design thinking. De nadruk ligt op het benutten van bestaande theorieën en modellen voor een grondige analyse en selectie van oplossingsrichtingen.
Het artikel bespreekt hoe design thinking toegepast kan worden op complexe problemen in de onderwijspraktijk, met een focus op het ontwerpen van businessmodellen. Het cyclische ontwerpproces van design thinking wordt benadrukt, waarbij iteratie van probleem naar oplossing en terug centraal staat. De ontwikkeling van businessmodellen voor nieuwe producten en diensten wordt beschreven, samen met het formuleren en testen van aannames voor alle onzekerheden in het businessmodel.
Samenvattend wordt design thinking gepresenteerd als een geschikt onderzoeksontwerp om complexe problemen op onderzoekende wijze op te lossen. Veel hbo-opleidingen streven ernaar design thinking op te nemen in hun curricula, maar het artikel wijst op de uitdagingen van het valideren van oplossingen en de aansluiting bij evidence-based practice in het hbo. Ontwerpgericht onderzoek wordt genoemd als een methode die dit op een meer expliciete wijze doet, met een vergelijkbare cyclische aanpak als design thinking maar met een andere oorsprong en methodologie.
Het artikel benadrukt het belang van het integreren van zowel design thinking als ontwerpgericht onderzoek in het onderwijscurriculum om studenten voor te bereiden op het oplossen van complexe problemen in de praktijk. Praktijkvoorbeelden en toepassingen van deze methodologieën in de onderwijspraktijk worden besproken, samen met de bruikbaarheid ervan voor de begeleiding van student-onderzoekers en curriculumontwikkeling.
Tot slot wordt de focus gelegd op onderwijsinnovatie en het bieden van handreikingen voor het implementeren van design thinking en ontwerpgericht onderzoek in het hoger onderwijs. Het doel is om de vaardigheden van studenten in het oplossen van complexe problemen te verbeteren en hen voor te bereiden op de uitdagingen van de praktijk.
Wat zijn de belangrijkste inzichten?
Integratie van design thinking en ontwerpgericht onderzoek
Het artikel benadrukt de meerwaarde van het integreren van design thinking en ontwerpgericht onderzoek in het hoger onderwijs om studenten voor te bereiden op het oplossen van complexe problemen door zowel creativiteit als diepgaande analyse te benutten.
Rol van docenten en begeleiders
De cruciale rol van docenten en begeleiders wordt benadrukt bij het begeleiden van studenten in het toepassen van design thinking en ontwerpgericht onderzoek, waardoor studenten de nodige vaardigheden en inzichten ontwikkelen voor effectieve probleemoplossing.
Complementariteit van benaderingen
Het artikel erkent de complementariteit van design thinking en ontwerpgericht onderzoek bij het oplossen van complexe problemen, waarbij design thinking zich richt op creatieve verkenning en ontwerpgericht onderzoek op diepgaande analyse en selectie van oplossingen.
Lees het hele artikel en download de pdf.
