Competentiemanagement is het opbouwen en exploiteren van competenties van medewerkers in lijn met de strategie en doelstellingen van de organisatie. Competentiemanagement moet dan ook gezien worden als een middel om een organisatie en zijn medewerkers in samenhang te laten ontwikkelen. Deze ontwikkeling kan alleen plaatsvinden als de organisatie een
Lees meer →Modellen thematisch
Meer weten? Wij selecteerden de volgende boeken voor jou. Aanvullende artikelen Tools om zelf toe te passen
Lees meer →Klantsegmenten Een organisatie bedient een of meerdere klantsegmenten. Voor wie creëren we waarde? Wie zijn onze belangrijkste klanten?. Er zijn verschillend soorten klantsegmenten. Voorbeelden: massamarkt, nichemarkt, gesegmenteerd, gediversiviseerd, multi-side platforms (of mult-side markten). Waardeproposities Zij streeft ernaar de problemen van klanten op te lossen en in klantbehoeften te voorzien
Lees meer →Het Abell-diagram is een bedrijfsanalysemodel dat vaak wordt gebruikt om de belangrijkste elementen van een bedrijf te identificeren: de markt, de klant en de technologie. Het model is vernoemd naar zijn bedenker, Derek Abell, en is ontworpen om bedrijven te helpen bij het analyseren van hun concurrentiepositie en het identificeren
Lees meer →Het BMM benoemt vijf pijlers waarop een bedrijf is gebaseerd: Strategie & Beleidsvorming, Organisatie & Processen, Besturing & Beheersing, Informatietechnologie en Mensen & Cultuur. Binnen die pijlers zijn vier ontwikkelingsniveaus mogelijk, die de mate van ontwikkeling van de organisatie binnen de desbetreffende pijler aangeven. Bedrijven waarbij de vijf pijlers
Lees meer →Â BI is het proces om op snelle wijze van ruwe gegevens te komen tot betekenisvolle en actuele informatie en kennis waardoor adequate actie mogelijk wordt en daartoe zelfs aanzet. Dat proces moet – wil BI blijvend succesvol zijn – ondersteund worden door goede ict infrastructuur, een ondernemende en innovatieve
Lees meer → Analoog aan de leerstijlen van Kolb, kunnen we vier begeleiderstijlen identificeren: helper, leraar, instructeur en coach. Ieder type begeleider heeft haar eigen manier van aanpakken, haar typische vaardigheden en methodieken. De leerstijl van de begeleider beïnvloedt haar kijk op wat ‘leren’ is en haar stijl om het leren te begeleiden.We
Lees meer →Motivatie leidt tot gedrag. Gedrag kunnen we onderscheiden in bewust of gepland gedrag en onbewust of automatisch gedrag. Waarschijnlijk is slechts 5% van ons gedrag werkelijk bewust gekozen. Overigens wel vijf belangrijke procenten. Het draait hierbij om grote levenskeuzes en keuzes voor de langere termijn. Het resterende gedrag is meestal
Lees meer →Wensen en behoeften liggen dicht bij elkaar. Daar waar Landsberg spreekt over wensen, spreken anderen, waaronder Van Aken, over behoeften: ‘Elk gedrag is gebaseerd op een bewust of onbewust geformuleerde doelstelling, voortgekomen uit een behoefte. Een onbevredigde behoefte is het startpunt voor het motivatieproces. Op basis van de behoefte wordt
Lees meer →