Bewust en onbewust gedrag

Motivatie leidt tot gedrag. Gedrag kunnen we onderscheiden in bewust of gepland gedrag en onbewust of automatisch gedrag. Waarschijnlijk is slechts 5% van ons gedrag werkelijk bewust gekozen. Overigens wel vijf belangrijke procenten. Het draait hierbij om grote levenskeuzes en keuzes voor de langere termijn.

Het resterende gedrag is meestal onbewust en automatisch. Het is gedrag dat wordt gestuurd door prikkels die in het hier en nu spelen. Automatische of routineuze gewoonten besparen tijd en energie. Erg handig, maar ideaal gezien houden we onze geest open zodat we nieuwe manieren kunnen leren, waarmee we met onze omgeving omgaan.

Gedrag is reactie, respons, op prikkels, stimulus. Wanneer we automatisch reageren op de respons dan groeien we door routine. We creëren een soort systeemkaartjes: if … then … .

Bronnen:

  • Tiggelaar, B., Dromen, durven, doen, Spectrum, Utrecht, 2006, pag. 18-22
  • Landsberg, M., De TAO van motivatie, inspireer uzelf en anderen, Academic Services, 1999, pag. 58-60
Voorbeeld op 'Praktijkcase veranderen' - klik hier

Meer weten? Wij selecteerden de volgende boeken voor jou.

De kracht van motivatie

  Als je weet wat jou motiveert, ben je in staat om goede keuzes voor je loopbaan te maken. Dan vind je gemakkelijker werk dat bij je past, waarin je je kunt ontplooien. Je zult productiever zijn en meer voldoening putten uit wat je onderneemt. In De kracht van motivatie

Posted in Leiderschap en management, Leren, gedrag en motivatie, Verandermanagement | Tagged , , , , | Comments Off on De kracht van motivatie

Motivatie

  Waardoor worden mensen gemotiveerd? Waar komen onze drijfveren vandaan? Vragen die niet alleen gesteld worden door psychologen en motivatietheoretici, maar door ieder die in z’n werkkring te maken krijgt met beïnvloeding van het gedrag van mensen. Dat kan zijn in marketing en communicatie, maar ook in humanresourcesmanagement. ‘Motivatie’ benadert

Posted in HR-management, Leiderschap en management, Leren, gedrag en motivatie, Verandermanagement | Tagged , , , , , , , , | Comments Off on Motivatie

Overtuigen en beïnvloeden voor Dummies

  Charme, karakter, aantrekkingskracht, persoonlijkheid of hoe u het ook noemt, is dat speciale iets dat ‘nee’ omtovert in ‘ja’, mensen tot een deal doet besluiten of ze ertoe brengt om iets extra’s voor u te doen. Het brengt u succes op uw werk, maar kan ook in uw privé-leven

Posted in Leiderschap en management, Leren, gedrag en motivatie, Marketingmanagement, Persoonlijk management | Tagged , , | Comments Off on Overtuigen en beïnvloeden voor Dummies
Aanvullende artikelen
Tools om zelf toe te passen

Checklist assertiviteit

Assertief zijn betekent dat je opkomt voor jezelf zonder de belangen van een ander uit het oog te verliezen. Assertiviteit is positief over jezelf denken en praten. Assertiviteit is ook: duidelijk je grenzen aangeven. Bedenk dat jij alleen oordeelt over je gedrag, gedachten en gevoelens. Jij bent verantwoordelijk voor jouw

Posted in Leren, gedrag en motivatie | Tagged , | Comments Off on Checklist assertiviteit