Eén van de grootste uitdagingen bij het ontwerpen van onderwijs, is het creëren van een samenhangende les, lessenreeks of jaarprogramma. Met andere woorden, het ontwerp moet logisch in elkaar steken en een passend geheel vormen. Welke consequenties hebben de gekozen leerdoelen en leerinhouden, voor bijvoorbeeld de leeractiviteiten? En wat betekenen deze doelen en inhouden voor de beoordeling; wat en hoe wordt er beoordeeld? En wat betekent het voor de tijd en plaats waar leerlingen leren? Voor het creëren van zo’n samenhangend ontwerp, kan het curriculaire spinnenweb ondersteuning bieden.
Elk leerplanaspect van het curriculaire spinnenweb werpt een eigen kernvraag op met betrekking tot het onderwijzen en leren van leerlingen:
component: | kernvraag: |
basisvisie | Waartoe leren de leerlingen? |
leerdoelen | Waar leren zij voor? |
leerinhouden | Wat leren ze? |
leeractiviteiten | Hoe leren ze? |
docentrollen | Hoe is de rol van de docent daarbij? |
leerbronnen en leermiddelen | Waarmee leren de leerlingen? |
leerlinggroepering | Met wie leren zij? |
plaats | Waar leren ze? |
tijd | Wanneer leren ze? |
beoordeling | Hoe wordt hun leren en de opbrengst daarvan getoetst? |
Met de beantwoording van deze kernvragen, krijgt ieder onderwijsontwerp, van micro- tot macroniveau, invulling. Als het gaat om het ontwikkelen van een les(senreeks) (microniveau), zijn de bovenstaande kernvragen als volgt te specificeren:
basisvisie |
|
leerdoelen |
|
leerinhouden |
|
leeractiviteiten |
|
docentrollen |
|
leerbronnen en leermiddelen |
|
groeperingsvorm |
|
tijd |
|
plaats |
|
beoordeling |
|
Voor een volledig onderwijsontwerp moet elk van deze leerplanaspecten worden ingekleurd. Deze inkleuringen dienen met elkaar te harmoniëren, ze mogen in ieder geval niet tegenstrijdig zijn met elkaar. Dus: passen de gekozen leerdoelen daadwerkelijk bij de geformuleerde basisvisie? En sluiten de gekozen leerinhouden aan bij de leerdoelen? Passen de gekozen leermaterialen bij de leerinhouden? Et cetera.
Bronnen
Akker, van den, J., & Thijs, A. (2009). Leerplan in ontwikkeling. Enschede: SLO.
Akker, J. van den (2003). Curriculum perspectives: an introduction. In J. van den Akker, W. Kuiper & U. Hameyer (eds.), Curriculum Landscapes and Trends, (pp. 1-10). Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.
Meer weten? Download ‘leerplan in ontwikkeling’ van Van den Akker
Meer weten? Wij selecteerden de volgende boeken voor jou.Strategisch opleiden en leren in organisaties
Op het terrein van opleiden en leren in organisaties (human resources development: HRD) heeft zich de afgelopen jaren een aantal opmerkelijke trends en ontwikkelingen voorgedaan. Een belangrijke ontwikkeling heeft betrekking op de verschuiving van ‘opleiden’ – met nadruk op activiteiten van de opleider – naar ‘leren en kennisontwikkeling’ –
Leren in organisaties
Leren houdt de gemoederen bezig, misschien wel omdat het zoveel verschillende betekenissen heeft. In motto’s als ‘leven is leren’ is het woord ‘leven’ door van alles te vervangen: ‘opgroeien’, ‘samenwerken’, ‘ondernemen’, ‘cultuurverandering’. Steeds opnieuw blijkt dat hoe meer we leren, ho e minder we lijken te weten. In ‘Leren