Dynamisch veld leren

model_dynamischleermodel

 

 




 


Vier ‘systemen’ zijn van invloed op het uiteindelijke resultaat van leren, op het waarneembaar gedrag:

  • een bepalende of zelfs eisende omgeving als input
  • de leerstijl(en) van het lerende individu;
  • de vigerende managementstijl;
  • de optionele begeleidingsstijlen.

Met betrekking tot leren is de omgeving een gegeven: context, de keuze van de leider voor een bepaalde visie en strategie. Alleen wanneer de context verandert, ontstaat een impuls voor verandering. Een kleine correctie: voor een nieuwe context kan je ook kiezen c.q. voor een andere context kan je kiezen.

De andere drie beïnvloedende systemen hebben ieder hun eigen dynamiek maar hebben ook nog eens invloed op elkaar: supra-dynamiek.

De eigen dynamiek van een systeem alsmede de invloed van de systemen op elkaar, maken leren tot een boeiende ervaring.

leerstijlen

begeleidingsstijlen

managementstijlen




 

Meer weten? Wij selecteerden de volgende boeken voor jou.

Liefde voor leren

Liefde voor leren komt de eigen ontwikkeling en die van organisaties ten goede. Mensen die van leren houden staan positief ten opzichte van nieuwe denkbeelden en inzichten, nieuwe situaties en ontwikkelingen. Daarbij leren ze op verschillende manieren en hebben voorkeuren voor verschillende contexten. In de manier waarop leren nu vaak

 

Aanvullende artikelen

Hoe de manager over de MBA denkt

      Het volgen van een MBA leidt nog steeds tot een beter carrièreperspectief en is positief voor de persoonlijke ontwikkeling. Maar voor uw salaris hoeft u het niet te doen, blijkt uit onderzoek van Management Team. MBA-opleidingen liggen steeds meer onder vuur. Ze kregen de zwarte piet voor

Hoe businessschools hun leven beteren

      De MBA-scholen kregen de zwarte piet voor de kredietcrisis. Nu willen ze hun leven beteren. Maar heeft de leider van de 21ste eeuw nog wel een mba? Het lijkt op het eerste gezicht een spagaat. Heb je een klas vol mensen die willen leren hoe ze zo

Betere opleiding, betere manager?

      Wordt u een betere manager als u een managementopleiding aan een prestigieuze universiteit heeft genoten? Volgens onderzoekers van de University of New Hampshire, de University of Colorado en Georgia State University is het antwoord op deze vraag NEE. Ook worden managers en directeuren met een prestigieus diploma

Drie manieren om social media in te zetten bij e-learning

      ociale media kunnen van groot nut zijn bij opleidingen, en dan vooral e-learning. Uit nieuw onderzoek door Vanguard Leadership in de Benelux blijkt echter dat training professionals maar traag de weg vinden naar deze nieuwe technologie. Uit het onderzoek blijkt dat er drie verschillende manieren zijn waarop

Hoezo kenniseconomie?

      Het gemiddelde opleidings­niveau van lesgevenden in Nederland is te laag, stelt MT-columnist Hans Crooijmans. Is dit een ­reflectie van het onverschillige en vrijblijvende dat ook elders in de Nederlandse samenleving wordt waargenomen? Een goede kennis kan terugkeren naar Nederland. De multinational die hem naar Rusland uitzond garandeert

Wat is de waarde van een mba?

      Een MBA gold lange tijd als het keurmerk van de betere manager. Die tijd lijkt voorbij. Heeft het nog zin om te investeren in een MBA? Vier opinies. 1 Brevet van hypocrisie De Engelse journalist Philip Delves Broughton stond een paar jaar geleden op een keerpunt in

Manager heeft vertekend beeld van eigen kunnen

      Het ego van de manager is wel eens groter dan de werkelijkheid. Managers blijken een heel ander beeld van hun kunnen te hebben dan hun ondergeschikten. Dit komt naar voren uit onderzoek van het Chartered Management Institute, zo meldt Management Today. 44 procent van de 2.000 ondervraagde

Manager overweegt opleidingsbudget in te zetten voor vitaliteit

      Vitaliteittraining heeft potentie. Maar liefst 53 procent van de managers wil training inzetten om ziekteverzuim te verminderen en de productiviteit te verhogen. Een positief imago op de arbeidsmarkt is tevens een belangrijke reden. Dat blijkt uit onderzoek van Holland Fit onder meer dan 70 organisaties met 1.000

Zijn internettrainingen een volwaardig alternatief?

      Iedereen is het erover eens: (bedrijfs)trainingen vergroten de carrièremogelijkheden, het werkplezier en de productiviteit. De trainingen zijn soms een welkome afwisseling van de werkweek. Toch wordt er in tijden van recessie fors gekort op opleidingsbudgetten. Sommige opleidingsinstituten spelen in op die situatie, anderen zien hun omzetten dalen.

Stress heeft grote impact op leren en geheugen

      Stress die ontstaat bij het uitvoeren van taken versterkt het gevoel dat men iets van de taak leert, maar verslechtert de geheugenfunctie. Dit effect neemt toe, naarmate de taken complexer zijn. Zo zal een militair tijdens een hoogrealistische schiettraining, achteraf sterker het gevoel hebben er iets van

 

 

Voor een professionele (door)ontwikkeling en aanpak

Gert Jan Schop

Adviseren, begeleiden, faciliteren, coachen, trainen bij trajecten op het gebied van leren en veranderen, strategie en organisatieontwikkeling. Aandacht voor ratio & emotio, harde en zachte kant. Gert Jan heeft ruim dertig jaar ervaring als manager, directeur en ondernemer, seniorniveau. Hij staat positief in het leven, het glas is altijd halfvol.

Gert Jan Schop

Nu even ‘met de pet op’ van eigenaar en eindredacteur. Mijn drive zit in het ontwikkelen van mensen en organisaties. Managementmodellensite.nl draagt daaraan bij. Naast consultant, adviseur en businesscoach treed ik af en toe op als docent en trainer.

Wat kan ik voor je betekenen?

Als consultant, adviseur en businesscoach ondersteun en begeleid ik jou en/of je organisatie graag bij processen op het gebied van leren, ontwikkelen, veranderen, strategie en implementatie. Contact? Stuur een mail naar info@gertjanschop.nl.