Vitaliteittraining heeft potentie. Maar liefst 53 procent van de managers wil training inzetten om ziekteverzuim te verminderen en de productiviteit te verhogen. Een positief imago op de arbeidsmarkt is tevens een belangrijke reden.
Dat blijkt uit onderzoek van Holland Fit onder meer dan 70 organisaties met 1.000 medewerkers of meer.
Combinatietraining
Niet iedere organisatie heeft budget voor gezondheidsbeleid. Een vitaliteittraining kan echter bekostigd worden uit het opleidingsbudget. Daar wordt zelfs in crisistijden niet of nauwelijks op bezuinigd. Managers zien het liefst een combinatietraining voor zowel de fysieke als mentale fitheid. Belangrijke voorwaarden zijn de toegankelijkheid (36 procent) en aantoonbaar resultaat (34 procent).
Sporten met korting
Vooral de branches waar psychisch of fysiek zwaar werk wordt verricht, beamen dat vitaliteittraining bij hen past. Zo voorziet 27 procent van de organisaties in ‘sporten met korting’. Overige activiteiten zijn bijvoorbeeld lunchwandelen en stoelmassage. Organisaties zetten één tot vijf trainingen per jaar in. Het merendeel van de organisaties ziet het belang van healthchecks en duurzaam vitaliteitbeleid.
Trends
Trends in de markt van opleiding en training zijn innovatieve communicatietechnologie, blended leerprocessen (flexibel leren met en zonder technologie) en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Vitaliteittraining sluit daarbij aan door duurzame inzetbaarheid op laagdrempelige wijze te stimuleren.
Bron: www.managersonline.nl