Het potentieel van autodelen
Het idee om zakelijke auto’s te delen komt voort uit een eenvoudige vraag: hoe kunnen we de mobiliteit duurzamer maken? Een onderzoek van Anders Reizen biedt een hoopgevend antwoord: er is een enorm draagvlak onder zakelijke rijders om hun auto’s te delen met collega’s. Uit 1200 werkende Nederlandse gaf meer dan de helft aan bereid te zijn om een zakelijke leaseauto te delen met collega’s.
Anders Reizen is een coalitie van meer dan vijftig bedrijven die zich inzet voor de verduurzaming van de zakelijke mobiliteit. De visie van deze samenwerking is om de CO2-uitstoot van zakelijk reizen te halveren in 2030 vergeleken met 2016. Hieronder vallen o.a. het woonwerk-verkeer en werkgeversreizen, zo hoeven professionals niet meer zelfstandig auto huren in Malaga te organiseren tijdens een zakelijke reis.
De uitdagingen van autodelen
Hoewel de bereidheid onder collega’s om zakelijke auto’s te delen groot is, zijn er enkele obstakels te overwinnen. Van technische oplossingen tot verzekeringskwesties; er zijn meerdere uitdagingen, maar ook mogelijke oplossingen om het delen van zakelijke auto’s (via platformen die niet particulier bedient, zoals easyterra, maar enkel de zakelijke markt) soepel te laten verlopen.
Volgens het onderzoek is het voornaamste probleem dat het deelbare wagenpark in Nederland nog veel te klein is om een dergelijk initiatief op te zetten. Wat eigenaardig is, gezien de bezettingsgraad van zakelijke auto’s blijft afnemen.
Een ander gedachtepunt over het autodelen heeft te maken met het veranderen van het gedragspatroon. De bereidheid om een zakelijke auto te delen met collega’s is slechts het begin, hoe zit het met de daadwerkelijke uitvoering? Er zit namelijk een addertje onder het gras als het op de gedachtegang aankomt. Op het moment denken werkende: “Ik maak mijn auto beschikbaar voor anderen als ik hem zelf niet nodig heb. Maar het moet juist zijn, ik boek mijn auto wanneer ik hem wél nodig heb.” Volgens het onderzoek hoeft echt niet elke werkende zijn zakelijke auto te delen met collega’s, maar het is wel belangrijk dát gedaan wordt.
Maar volgens Anders Reizen zijn er veel mogelijkheden. De directeur van de coalitie ziet dat er een beweging in de gedachtegang van werkende Nederlanders aan het ontstaan is. “Natuurlijk, er is altijd een doelgroep die gewoon de eigen auto wil houden. Maar als we dit onderzoek vijf jaar geleden hadden uitgevoerd, had niemand ja gezegd tegen autodelen. Dus er is echt een verandering gaande in de manier van denken.”
De toekomst van mobiliteit
Met al acht grote Nederlandse werkgevers die hun steun hebben toegezegd, is het duidelijk dat er een beweging aan het ontstaan is. Het interview met Hugo Houppermans – directeur van de coalitie Anders Reizen – is online te vinden.