Het rendement van in-company opleidingen wordt door werkgevers vier keer zo vaak hoger ingeschat dan van open opleidingen. Dat blijkt uit onderzoek van NIDAP in opdracht van Springest.nl. Vanwege een groeiend aantal kleinere aanbieders binnen niches, is het voor opdrachtgevers niet eenvoudig om een passend opleidingsaanbod te vinden.
Wanneer een werkgever zijn werknemers in het belang van de organisatie wil opleiden of trainen kan hij, naast intern leren op de werkplek zelf, kiezen voor een externe open of in-company opleiding. Uit onderzoek blijkt dat in-company opleidingen momenteel in verhouding belangrijker zijn dan opleidingen met een open inschrijving. Naast leren op de werkplek, leveren in-company opleidingen volgens werkgevers het meeste rendement op.
Afdelingsmanager meeste invloed op moment en deelnemers
Afdelingsmanagers hebben bij het opzetten van een opleiding de meeste invloed op het moment van opleiden en het bepalen van de deelnemers. Dat verklaart de keuze voor in-company nog beter. “Wij horen van opleiders dat maatwerk steeds belangrijker wordt; bij de grote opleiders was in-company in 2012 verantwoordelijk voor minstens 60 procent van de totale omzet. De vraagstukken vanuit organisaties worden echter steeds complexer en het budget steeds kleiner,” aldus Ruben Timmerman, directeur van Springest.
Veel spelers onbekend buiten niche
Ruim de helft van de organisaties die in-company opleidingen afnemen, doet dat niet bij hun preferred suppliers. In de branches ICT & Media, bouw en overheid liggen die aantallen het hoogst. Timmerman: “Er zijn in de in-company markt heel veel nieuwe spelers, die vaak onbekend zijn buiten hun eigen niche. Dat maakt het voor opdrachtgevers nog moeilijker om de juiste aanbieder te kiezen.”
Bron: managersonline.nl
Datum: 21-12-2012