Klantsegmenten
Een organisatie bedient een of meerdere klantsegmenten. Voor wie creëren we waarde? Wie zijn onze belangrijkste klanten?. Er zijn verschillend soorten klantsegmenten. Voorbeelden: massamarkt, nichemarkt, gesegmenteerd, gediversiviseerd, multi-side platforms (of mult-side markten).
Waardeproposities
Zij streeft ernaar de problemen van klanten op te lossen en in klantbehoeften te voorzien met waardeproposities. Een waardepropositie beschrijft de bundel van producten en diensten die waarde creëert voor een specifiek klantsegment. Een waardepropositie creëert waarde voor een klantsegment door een onderscheiden mix van elementen die voorzien in de behoeften van dat segment. Waarden kunnen kwantitatief zijn (bijvoorbeeld prijs, snelheid of service) of kwalitatief (bijvoorbeeld ontwerp, klantervaring. Voorbeelden (niet uitputtend): nieuwheid, performance, customization, ontwerp, merk/status, prijs, kostenbeperking, risicobeperking, toegankelijkheid, gemak /bruikbaarheid.
Kanalen
Waardeproposities worden aan klant geleverd via communicatie, distributie- en verkoopkanalen. Deze bouwsteen beschrijft hoe een organisatie met zijn klantsegmenten communiceert en ze bereikt om een waardepropositie te leveren. Kanalen kennen vijf verschillende fasen (awareness, evaluatie, aankoop, aflevering, after sales). Het model onderscheid directe en indirecte kanalen en maakt onderscheid tussen eigen kanalen en partner kanalen.
Klantrelaties
Klantrelaties worden opgebouwd en onderhouden met elk klantsegment. Deze bouwsteen beschrijft de soorten relaties die een bedrijf aangaat met specifieke klantsegmenten. Voorbeelden: persoonlijke hulp, toegewezen persoonlijke hulp, selfservice, geautomatiseerde diensten, communities, cocreatie.
Inkomstenstromen
Inkomstenstromen zijn het resultaat van waardeproposities die met succes aan klanten worden aangeboden. Zij representeren de cash die een bedrijf uit elk klantsegment genereert (kosten moeten van de inkomsten worden afgetrokken om winst te genereren). Voorbeelden: goederenverkoop, gebruikersfee, abonnementsgelden, uitlenen/huren/leasen, licentieverlening, brokerage fees, reclame.
Key resources
Key resources zijn de middelen (assets) die nodig zijn om de eerder beschreven elementen te bieden en te leveren. Deze kunnen fysiek, financieel, intellectueel of menselijk zijn.
Kernactiviteiten
Zijn de belangrijkste dingen die een bedrijf moet doen om te zorgen dat zijn businessmodel werkt. Voorbeelden van categorieën: productie, probleemoplossing, platform/netwerk
Key partners
Sommige activiteiten worden geoutsourcet en sommige resources worden buiten de onderneming ingekocht. Het kan nuttig zijn om onderscheid te maken tussen drie motivaties om partnerschappen te creëren: optimalisering van schaalvoordelen, beperking van risico en onzekerheid, acquisitie van bepaalde resources en activiteiten.
Kostenstructuur
De onderdelen resulteren in een kostenstructuur die alle kosten beschrijft om het businessmodel te laten werken. Lage kostenstructuren zijn voor sommige businessmodellen belangrijker dan andere. het kan daarom nuttig zijn een onderscheid te maken tussen kostengestuurde en waardegestuurde businessmodellen. Kostenstructuren kunnen de volgende kenmerken hebben: vaste kosten, variabele kosten, schaalvoordelen en scopevoordelen.
Bron: Nieuwenhuis, M.A., The Art of Management (the-art.nl), ISBN-13: 978-90-806665-1-1, 2003-2010
A business model describes the value an organization offers to various customers and portrays the capabilities and partners required for creating, marketing, and delivering this value and relationship capital with the goal of generating profitable and sustainable revenue streams.
Bovenstaande powerpointpresentatie (slideshare) kan je downloaden in powerpoint-format. Klik op de onderstaande downloadlink.

Gamechangers, creating innovative strategies for business and brands

Shake up and redefine the market by changing your game! ‘Gamechangers’ are brands that have turned the world of business upside down. They win through ambition and innovation rather than legacy and scale, out-thinking the competition, focusing on the growth markets, and embracing technology in more human ways. ‘Gamechangers’
Nieuwe businessmodellen ontwikkelen met de business model navigator

De wereld verandert snel. Om te overleven moet vrijwel ieder bedrijf het huidige businessmodel tegen het licht houden en nieuwe businessmodellen ontwikkelen. En niet één keer, maar eigenlijk voortdurend, want verandering is het nieuwe normaal. Maar waar begin je met het innoveren van je businessmodel? Je hoeft niet zelf vanuit
Business model generatie (Nederlandstalig)

Hoe kunt u oude, gedateerde business modellen onderzoeken, ter discussie stellen en transformeren? Hoe kunt u visionaire ideeën omvormen tot het-speelveld-veranderende businessmodellen die het establishment uitdagen – of verjongen als uzelf die gevestigde orde bent. Dit boek geeft de antwoorden. Dit boek is de vertaling van het succesvolle boek
Klantgestuurde businessmodellen

Het zijn turbulente tijden. Organisaties zijn naarstig op zoek naar nieuwe markten of naar alternatieve manieren om binnen bestaande markten winstgevend te blijven. En vragen zich af hoe ze kunnen inspelen op veranderingen in hun omgeving. Want als u zich niet voorbereidt op mogelijke koerswijzigingen, wordt u vandaag of
Alexander Osterwalder over zijn nieuwe boek ‘Waarde Propositie Ontwerp’

De Zwitserse wetenschapper Alexander Osterwalder brak vier jaar geleden door met het boek ‘Business Model Generatie’. Nu lanceert hij, met medeauteurs Yves Pigneur, Greg Bernarda en Alan Smith, een logisch vervolg hierop, geheten ‘Waarde Propositie Ontwerp’. ‘Met dit boek en bijbehorende hulpmiddelen op internet kun je producten en diensten
Interview met Alex Osterwalder over Business Model Generatie

Zeker in barre tijden kijken bedrijven kritisch naar hun businessmodel. Hoe houden we het hoofd boven water? Hoe kunnen we toch blijven groeien? Maar interne discussies over het juiste bedrijfsmodel verzanden vaak in begrippenstrijd en wederzijds onbegrip. De aanpak van de Zwitserse wetenschapper Alex Osterwalder biedt nieuwe handvatten. Zijn
Inspiratie: 36 businessmodellen om te adopteren of over te nemen

In zijn boek Gamechangers, creating innovative strategies for business and brands, komt Peter Fisk tot een 36 businessmodellen die je kunt gebruiken om kritisch te kijken naar je eigen businessmodel. Ga naar het overzicht!
Business Model Canvas uitwerken in excel

Wanneer er is gekozen om te gaan werken met het Business Model Canvas, moet je ook een tool hebben om het canvas te kunnen uitwerken. Hiervoor is een canvas in pdf beschikbaar met een handig supportdocument (!), maar ook excel leent zich voor een dergelijke uitwerking. Met excel
Business Model Canvas + supportdocument

Met behulp van deze tool maak je zelf een Business Model Canvas voor je organisatie. Vooral het supportdocument is een handig hulpmiddel. Download de tool en ga direct aan de slag. In het document staan aanwijzingen hoe je dit het beste kan aanpakken. Key partnerships Welke partnerships zijn
Lees het artikel ‘De zes regels voor het gebruik van het Business Model Canvas‘
Voor een professionele (door)ontwikkeling en aanpak
Gert Jan Schop

Heb jij of heeft jouw organisatie na het bestuderen van de modellen en artikelen op managementmodellensite.nl nog professionele ondersteuning nodig in de vorm van advies, training en/of coaching, neem dan contact op met Gert Jan Schop. Gert Jan heeft veel ervaring in verschillende organisaties en met een grote diversiteit aan
Poster Businessmodel Canvas (A0-formaat, 5 stuks)

Jouw businessmodel op één pagina (A0-formaat). Het Business Model Canvas wordt door miljoenen mensen in bedrijven over de hele wereld gebruikt. Het is een krachtige tool om jouw businessmodel op een transparante en overzichtelijke manier in kaart te brengen, te ontwerpen en te testen. De posters (5 per koker) zijn