Business Model Canvas + supportdocument

Met behulp van deze tool maak je zelf een Business Model Canvas voor je organisatie. Vooral het supportdocument is een handig hulpmiddel.





 
Download de tool en ga direct aan de slag. In het document staan aanwijzingen hoe je dit het beste kan aanpakken.




 


Key partnerships

Welke partnerships zijn echt belangrijk voor onze business?

  • Wie zijn deze key partners?
  • Met welke kernactiviteiten houden zij zich bezig?
  • Welke middelen leveren zij?
  • Hoe managen we deze samenwerkingen?

Kernactiviteiten

Welke kritische taken bepalen het succes van onze business?

  • Wat zijn de kernacties en -activiteiten die het mogelijk maken om onze waardepropositie waar te maken?
  • Welke processen verzekeren ons van het effectief runnen van onze business?
  • Hoe managen wij onderzoek & ontwikkeling, productie, marketing, sales, klantenservice, financiën en administratie?

Key resources

Welke bronnen, middelen hebben we nodig om onze waardepropositie te creëren en waar te maken?

  • Welke fysieke middelen hebben we nu en in de toekomst nodig?
  • Welke menselijke inzet hebben we nu en in de toekomst nodig?
  • Welke financiële middelen hebben we nodig?

Waardeproposities

Wat beloven we onze klanten?

  • Welke problemen hebben onze klanten en hoe lossen we die op?
  • Hoe raakt ons product de behoeften van onze klanten?
  • Welke waarde leveren wij aan onze klantsegmenten of doelgroepen?
  • Wat is uniek aan datgene wat we leveren?
  • Waarom geven klanten de voorkeur aan onze oplossingen in plaats van reeds beschikbare oplossingen?




 

Klantrelaties

Hoe komen wij tot interactie met onze klanten?

  • Hoe willen wij met onze klanten communiceren?
  • Hoe verwerven wij klanten?
  • Hoe gaan wij onze bestaande klanten behouden?
  • Hoe kunnen we onze klanten toegevoegde waarde aanbieden?

Kanalen

Hoe bereiken we onze klanten?

  • Wat zijn de meest effectieve methodieken om onze klanten te bereiken?
  • Welke kanalen willen we gebruiken om met klanten te communiceren, aan hen te verkopen en service te verlenen?
  • Hoe managen we de customer journey van bewustzijn creëren tot afronden van de deal?

Klantsegmenten

Aan wie verkopen we, wie willen we helpen?

  • Aan welke segmenten kunnen wij waarde toevoegen?
  • Wat zijn de karakteristieken (en persona’s) van onze klanten?
  • Hoe willen we de verschillende klantgroepen omschrijven?

Kostenstructuur

Wat kost het om onze business te introduceren en te onderhouden?

  • Welke kosten horen bij iedere fase qua ontwikkeling van de business?
  • Welke kernactiviteiten zorgen voor de meeste kosten in onze business?
  • Welke kosten zijn vast en welke variabel?
  • Welke schaalvoordelen kan je realiseren?

Inkomstenstromen

Hoeveel inkomsten zullen onze klanten genereren?

  • Welke inkomstenbronnen hebben we?
  • Wat is onze prijsstrategie?
  • In hoeverre genereren de verschillende klantsegmenten verschillende inkomstenstromen?