Salesfunnel berekenen


In een salesfunnel gaan we ervan uit dat we een aantal stappen moeten doorlopen, voordat we orders kunnen schrijven. De klassieke stappen in een verkoopproces: je moet eerst een x keer bellen, dan volgen een x aantal bezoeken, op basis waarvan je een x aantal offertes mag uitbrengen, wat uiteindelijk resulteert in orders.

Voor het berekenen van de huidige salesfunnel en het doorrekenen van een verbeterde salesfunnel, moet je een aantal vragen stellen:

  • Hoeveel keer bel je gedurende een belactie?
  • Hoeveel keer bellen heb je nodig voor het maken van een afspraak?
  • Hoeveel afspraken heb je nodig om een offerte te mogen uitbrengen?
  • Hoeveel offertes heb je nodig voor een opdracht?
  • Hoe groot is de gemiddelde opdracht waarde?
  • Hoeveel % zou je harder kunnen werken?
  • Hoeveel % zou je kwalitatiever kunnen werken?

Deze vragen leveren een aantal KPI’s op:

  • Aantal calls
  • Aantal bezoeken
  • Aantal offertes of aanbiedingen
  • Aantal orders

Op basis van de percentages voor harder werken en kwalitatiever werken, krijg je uiteindelijk een viertal scenario’s voor je sales:

  • Huidige situatie
  • Situatie waarin je harder werkt
  • Situatie waarin je kwalitatiever werkt
  • Situatie waarin je én harder én kwalitatiever werkt