Voor het berekenen van de huidige salesfunnel en het doorrekenen van een verbeterde salesfunnel, moet je een aantal vragen stellen:
- Hoeveel keer bel je gedurende een belactie?
- Hoeveel keer bellen heb je nodig voor het maken van een afspraak?
- Hoeveel afspraken heb je nodig om een offerte te mogen uitbrengen?
- Hoeveel offertes heb je nodig voor een opdracht?
- Hoe groot is de gemiddelde opdracht waarde?
- Hoeveel % zou je harder kunnen werken?
- Hoeveel % zou je kwalitatiever kunnen werken?
Deze vragen leveren een aantal KPI’s op:
- Aantal calls
- Aantal bezoeken
- Aantal offertes of aanbiedingen
- Aantal orders
Op basis van de percentages voor harder werken en kwalitatiever werken, krijg je uiteindelijk een viertal scenario’s voor je sales:
- Huidige situatie
- Situatie waarin je harder werkt
- Situatie waarin je kwalitatiever werkt
- Situatie waarin je én harder én kwalitatiever werkt