Stap 1: identificeer je concurrenten
Schrijf in de eerste drie rijen de namen op van maximaal drie concurrenten van je bedrijf. Om je te helpen om deze lijst samen te stellen, denk aan waar je klanten heen gaan als zij jouw product of dienst niet kopen. Wie biedt er dezelfde producten of diensten, of alternatieven? Waar gaan je klanten heen als ze jouw product of dienst niet kunnen kopen?
Stap 2: bepaal de sterktes en zwaktes van je concurrenten
Denk nu als een van je klanten. Waarom zou een klant voor een concurrent kiezen in plaats van jouw bedrijf? Je kunt dit omschrijven door na te denken over het aanbod van je concurrenten. Het zou nog beter zijn wanneer je je concurrenten bezoekt en zelf ervaart wat klanten ervaren. Schrijf drie sterktes op van elke concurrent. Bedenk ook waarom klanten niet naar deze concurrent gaan. Schrijf drie zwaktes op voor elke concurrent.
Stap 3: beschrijf je belangrijkste bevindingen
De laatste stap is het beschrijven van de belangrijkste bevindingen. Als je naar alle sterktes kijkt van je concurrenten, wat valt er dan op? Welke mogelijkheden zie je hierin? Beschrijf ook welke dingen je opvallen als je naar alle zwaktes van je concurrenten kijkt. Wat doen ze minder goed en wat kun je hiervan leren? Hoe voorkom je dezelfde fouten als je concurrenten.