Strategieversnelling

model_strategieversnelling

 

De strategieversnelling legt een koppeling tussen bedrijfsstrategie en het nut van allianties. Veel managers baseren zich nog op klassieke strategiemodellen als die van Porter (1980), Treacy & Wiersema (1995) en de Boston Consultancy Group (1959).

Maar we zitten nu in de 21e eeuw, met internet en snel veranderende kapitaalsstromen. ‘Gewoon’ anders zijn is niet meer genoeg, je moet echt iets unieks bieden of relevante combinaties van producten of diensten vormen voor je klanten. Het concept van de strategieversnelling biedt een hedendaags alternatief. In drie stappen:

  1. Kijk wat je huidige duurzame concurrentievoordeel is: heb je een uniek product, of ben je echt relevant voor je klanten? Misschien gelden beide, of geen van twee,
  2. Bepaal met de strategieversnelling je optimale strategie: alliëren, combineren, excelleren of consolideren,
  3. Werk je businessmodel uit met de gekozen strategie en zoek de juiste partners.

Download Artikel: strategieversnelling

Model strategieversnelling powerpointpresentatie from GertJanSchop

View more presentations from GertJanSchop

De bovenstaande slidesharepresentatie is downloadable als powerpointpresentatie. Klik op de automatische downloadlink.

download powerpointpresentatie: strategieversnelling

Zelf je strategie in de versnelling zetten? Wij maakten een selectie.

boek_strategieversnelling.jpg.w180h227De strategieversnelling

Hoe kunt u zich onderscheiden in de markt en uw bedrijf succesvoller maken dan andere? Welke strategieën werken het best in een tijd waarin informatie steeds gemakkelijker te verkrijgen is en financiële markten globaliseren? Alfred Griffioen laat zien dat het bezit van een uniek product of van relevantie voor uw markt tot duurzaam concurrentievoordeel leidt. Maar net als in een auto moet u in een bedrijf ook schakelen om nog harder te gaan en om nog meer voorsprong op uw concurrentie op te bouwen. Afhankelijk van uw huidige versnelling is er een optimale strategie, die u in dit boek terug kunt vinden.

Meer lezen? Boek kopen? Klik op de cover van het boek!

boek_business_model_generatie.jpg.w180h227Business Model Generatie

Hoe kunt u oude, gedateerde business modellen onderzoeken, ter discussie stellen en transformeren? Hoe kunt u visionaire ideeën omvormen tot het-speelveld-veranderende businessmodellen die het establishment uitdagen – of verjongen als uzelf die gevestigde orde bent. Dit boek geeft de antwoorden.

Dit boek is de vertaling van het succesvolle boek ‘Business Model Generation’, dat eind 2009 verscheen. Het unieke van het boek is dat alles wat u als lezer moet weten, snel, eenvoudig en in een visueel format wordt overgebracht. Voorbeelden worden in plaatjes gepresenteerd en de inhoud is aangevuld met oefeningen en workshopscenario’s voor direct eigen gebruik.

Dit boek is verdeeld in vijf delen:

1. Het Business Model Canvas, een tool om business modellen te beschrijven, te analyseren en te ontwerpen.
2. Business Model Patronen, gebaseerd op concepten van vooraanstaande business denkers.
3. Technieken om u te helpen business modellen te ontwerpen.
4. Herinterpreteren van strategie door de business model lens.
5. Een generiek proces om u te helpen innovatieve business modellen te ontwerpen, waarbij alle concepten, technieken en tools in Business Model Generatie met elkaar worden verbonden. Dit laatste gedeelte geeft een visie op vijf business model thema’s voor toekomstig onderzoek.

Meer lezen? Boek kopen? Klik op de cover van het boek!

boek_businessmodellen.jpg.w180h227Businessmodellen

Het zijn turbulente tijden. Grote bedrijven zijn naarstig op zoek naar nieuwe en alternatieve manieren om binnen bestaande markten winstgevend te blijven. Kleine organisaties vragen zich af hoe ze kunnen inspelen op de veranderingen in hun omgeving. Rigoureuze wijzigingen in de aanpak zijn aan de orde van de dag. Nieuwe ICT-ontwikkelingen veroorzaken daarin grote versnellingen. Als je je niet voorbereidt op mogelijke koerswijzigingen, word je vandaag of morgen geconfronteerd met concurrenten die dat wel doen. Je kunt dus maar beter proactief verkennen wat de mogelijkheden zijn binnen je eigen businessmodel.

Hoewel businessmodellen sterk in de belangstelling staan, heerst er nog veel onduidelijkheid over de invulling ervan. Dit boek komt met een praktisch en concreet model, dat dwars door alle sectoren en door alle soorten organisaties kan worden toegepast. Het helpt je eigen businessmodel aan te scherpen of te vernieuwen. En het maakt inzichtelijk welke mogelijke consequenties deze aanpassingen elders in je organisatie hebben. Daarmee biedt het alle bouwstenen voor ondernemers, managers, bedrijfskundigen en marketeers die met hun businessmodel aan de slag willen gaan.

Meer lezen? Boek kopen? Klik op de cover van het boek!

boek_blauwe_oceaan.jpg.w180h227Bleu Ocean Strategy (Ned.)

Bedrijven hebben altijd groei gezocht in concurrentievoordeel, meer marktaandeel en/of differentiatie. In de toekomst zullen volgens Chan Kim en Renée Mauborgne deze en andere aspecten van concurrentiestrategie geen winstgroei meer opleveren.

‘De blauwe oceaan’ is de neerslag van hun ideeën over concurrentie en de toekomst van het bedrijfsleven. De auteurs beargumenteren dat concurrentiestrijd alleen nog maar leidt tot een bloedige rode oceaan van rivalen die als haaien vechten voor de creatie of ontdekking van nieuwe, onontgonnen marktgebieden: blauwe oceanen. Deze vorm van waarde-innovatie kan een voorsprong van meer dan tien jaar op de concurrentie inhouden. De tot de verbeelding sprekende, uitgewerkte voorbeelden in dit boek zijn onder meer Cirque du Soleil en JCDecaux. ‘De blauwe oceaan’ is gebaseerd op analyse van 150 grote en kleine bedrijven die een dergelijke strategische waarde-innovatie realiseerden. Kim en Maubrogen hebben deze analyse omgezet in een degelijk, bondig betoog met concrete aanbevelingen om blauwe oceanen te ontdekken of te ontwikkelen.

Meer lezen? Boek kopen? Klik op de cover van het boek!


Meer weten? Wij selecteerden de volgende boeken voor jou.

Nieuwe businessmodellen ontwikkelen met de business model navigator

De wereld verandert snel. Om te overleven moet vrijwel ieder bedrijf het huidige businessmodel tegen het licht houden en nieuwe businessmodellen ontwikkelen. En niet één keer, maar eigenlijk voortdurend, want verandering is het nieuwe normaal. Maar waar begin je met het innoveren van je businessmodel? Je hoeft niet zelf vanuit

Posted in Marketingmanagement, Strategisch management | Tagged , , , | Comments Off on Nieuwe businessmodellen ontwikkelen met de business model navigator

Strategiemodellen – Het Financial Times handboek

Met ‘Strategiemodellen’ leert u snel en eenvoudig welke benaderingen en modellen u nodig heeft om een gezonde strategie te ontwikkelen voor uw bedrijf, zodat u niet alleen investeerders overtuigt, maar ook een succesvolle koers kunt varen. Dit helder geschreven handboek beschrijft 88 modellen en technieken, allemaal binnen het kader van

Posted in Leiderschap en management, Marketingmanagement, Organisatie-ontwikkeling, Performancemanagement, Strategisch management | Tagged , , , , , , , , , , , , | Comments Off on Strategiemodellen – Het Financial Times handboek
Aanvullende artikelen

Het strategisch proces

Iedere organisatie heeft behoefte aan een langetermijnvisie die richting geeft aan de ontwikkeling van een organisatie en waarmee het mogelijk is langetermijnkeuzes en – investeringen te onderbouwen. Iedere organisatie is daarom op de een of andere manier met strategie bezig, maar de manier waarop verschilt sterk en zelfs binnen een

Posted in Strategisch management | Tagged , , , , , , , , , , , , , , , , | Comments Off on Het strategisch proces
Tools om zelf toe te passen

Implementatieplan

Een nieuw proces ingericht, een nieuwe strategie ontwikkeld of we hebben een idee over een nieuwe organisatie-inrichting, maar hoe gaan we dit implementeren? Hieronder vind je een zeer uitgebreid implementatieplan. Misschien is het hele plan passend voor jouw situatie, misschien hoef je alleen maar delen van het implementatieplan te gebruiken.

Posted in Algemeen | Tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , | Comments Off on Implementatieplan