googletag.pubads().setRequestNonPersonalizedAds(0)

Visie

Rondom visie niet echt een model, maar meer tools als hulpmiddel om tot een goede visie te komen. Je kan hierbij gebruik maken van onderstaande mindmap, te downloaden als pdf. Daarna nog een A4 met aantekeningen die je bij de ontwikkeling of beschrijving van een visie behulpzaam kan zijn.

visiemm

 

 


model_visie_uitgewerkt

 




 

Visie kunnen we opsplitsen in:

  •  Organisatie,
  •  Inhoud,
  •  Product.

De drie onderdelen hebben een duidelijke relatie met elkaar en zijn ook nauw met elkaar verbonden.

In de visie op organisatie kijken we naar:

  • Mensen, en dan met name naar medewerkers: met welke type mens willen we werken en hoe gaan we met deze mensen om, wat is ons mensbeeld,
  • Stakeholders (naast medewerkers kijken we ook naar aandeelhouders, klanten, freelancers, toeleveranciers, businesspartners e.d.): ook hier, hoe gaan we met ze om, wat beloven we ze,
  • Fysiek en virtueel: we leven in een wereld waarin veel zaken virtueel gaan. Hoe kijken we tegen ons vestiging(en) aan, hoe zien ze eruit, passen ze bij het nieuwe werken en in hoeverre kunnen we informatietechnologie effectiever inzetten zodat we meer plaats- en tijdonafhankelijk kunnen werken,
  • Werkwijze: wat is onze werkwijze, hoe doen we dat bij onze organisatie (beschrijving kort en kernachtig op een wat hoger abstractieniveau),
  • Wanneer zijn wij succesvol.

Visie op inhoud is meer het geestelijk gedachtegoed. Het moet een duidelijke relatie met de missie hebben, het is een soort onderbouwing van de missie. In visie op inhoud staan onze overtuigingen, onze opvattingen, onze inspiratie.

Wat gaan we doen, en vooral, waarom, waar baseer je je uitspraken op? Denk hierbij aan wereldbeeld, mensbeeld, maatschappijbeeld e.d.

Het is een onderbouwing van onze visie op de organisatie, producten, missie, strategie en doelstellingen. Het is het verhaal achter het verhaal, de diepere laag.

In visie op product maken we de vertaalslag van visie op inhoud naar product – markt – technologie-combinaties.

Regelmatig komen we op internet artikelen tegen die we graag met je delen.

‘Visie is meer dan een droom’

Om succesvol te kunnen zijn, is een heldere kijk op je bedrijf van groot belang. Luister en praat en maak je eigen roadmap.
Visie is een zeer belangrijke eigenschap van succesvolle ondernemers, ongeacht de grootte van het bedrijf. Zowel voor (beginnende) zzp’ers als grotere mkb-bedrijven is het noodzakelijk dat de ondernemer een beeld heeft van het vakgebied, de rol van zijn onderneming en de toekomstige ontwikkelingen.




 

Meer weten? Wij selecteerden de volgende boeken voor jou.

Kus de visie wakker

  Visie is hot. Na vele jaren van efficiencyverbetering, kostenreductie en sanering zijn managers en medewerkers eraan toe om de dieper liggende vragen te beantwoorden over de drijfveren van de organisatie, de principes die zij koesteren en het toekomstperspectief dat ze nastreven. Het ontwikkelen en realiseren van een visie biedt

Mission at Work

  Is uw organisatie op koers? Hebben uw medewerkers paraat, wat de toegevoegde en onderscheidende waarde van het bedrijf is? Zijn de gedeelde drijfveren ‘top of mind’ en dagelijks zichtbaar in hun gedrag naar uw klanten? Hebben uw mensen scherp op het netvlies waarheen de organisatie koers zet, wat de

 

Aanvullende artikelen

Heeft u al een missie en een visie?

  In middeleeuwse tijden had een gilde van enig statuur vanzelfsprekend een wapenschild of blazoen met daarin een zinspreuk, ook wel devies genoemd. Tegenwoordig hebben ondernemingen een corporate identity, met een zorgvuldig ontwikkeld logo, de moderne variant van het aloude blazoen. Ook de zinspreuk of wapenspreuk heeft een hedendaagse pendant:

Een visiecheck … hoe begin je er aan?

  Een visiecheck – hoe begin je eraan Meerjarenplan als kader voor jaarplannen Steeds meer organisaties hebben ooit aandacht en energie geïnvesteerd in de uitwerking van een eigen visieverklaring. Mooi werk! Steeds meer organisaties werken systematisch met meerjarige beleidscycli. Om de zoveel jaar werken ze opnieuw beleid uit voor een

 

Tools om zelf toe te passen

 




Onderdeel organisatieanalyse - klik hier Leer zelf mindmappen - klik hier

Managementmodellensite

Managementmodellensite is een site van professionals voor professionals en van docenten voor studenten. Onze drive zit in het ontwikkelen van mensen en organisaties en modellen zijn daarbij een handig hulpmiddel. Of het nu gaat om een bondige uitleg van modellen, praktisch toepasbare tools en sjablonen of tips voor boeken en artikelen: managementmodellensite is dé site voor praktisch toepasbare informatie over modellen.

Wie zijn we?

De website wordt bijgehouden door gedreven professionals die elk op hun eigen manier een fascinatie hebben voor managementmodellen. Allemaal hebben we hands-on ervaring met de toepassing ervan bij het vormgeven aan organisaties en oplossen van problemen. Meestal hebben we ervaring als docent. We stellen onze kennis en ervaring graag ter beschikking voor algemeen gebruik. Wil je ons leren kennen? We stellen ons op de experts pagina aan je voor.

Wat kunnen we voor je betekenen?

Wij managen niet alleen managementmodellensite.nl, maar zijn ook in ons dagelijks leven actief met ons vak bezig; bijvoorbeeld met het trainen en coachen van medewerkers en het vormgeven en verbeteren van organisaties. Wil je je verder verdiepen in dit onderwerp? Of heb je behoefte aan ondersteuning van een ervaren trainer, coach of adviseur? Neem dan gerust contact op. Er is een goede kans dat we je verder kunnen helpen.