BSC Strategiekaart

BSC Strategiekaart

 

 


De vier perspectieven van de Balanced ScoreCard hebben een duidelijke relatie met elkaar, er zit een soort volgordelijkheid in:

Leer- en groeiperspectief:

Welke medewerkersvaardigheden, informatiesystemen en wat voor klimaat is nodig om de interne processen en klantrelaties voortdurend te verbeteren?

Intern perspectief:

In welke interne processen moet de organisatie uitblinken om de klanten en aandeelhouders tevreden te stellen?

Klantperspectief:

Hoe creërt de organisatie waarde voor de klant?

Financieel perspectief:

Hoe wordt succes door onze aandeelhouders/eigenaren gemeten?

 

Bron:

Atkinson, A., et al, Managementaccounting, Amsterdam: Pearson Education Benelux bv, 2007, 4e druk, pagina 279




 

Meer weten? Wij selecteerden de volgende boeken voor jou.

Strategiemodellen – Het Financial Times handboek

Met ‘Strategiemodellen’ leert u snel en eenvoudig welke benaderingen en modellen u nodig heeft om een gezonde strategie te ontwikkelen voor uw bedrijf, zodat u niet alleen investeerders overtuigt, maar ook een succesvolle koers kunt varen. Dit helder geschreven handboek beschrijft 88 modellen en technieken, allemaal binnen het kader van

De Rockefeller-strategie

  Verne Harnish is expert op het gebied van strategische groei. Uitgangspunt voor dit handboek zijn drie basisprincipes voor succesvol management, afkomstig uit de biografie van oliemagnaat John D. Rockefeller, ooit de rijkste zakenman in de VS, die Harnish uitwerkte tot een managementtool voor snelgroeiende bedrijven. De drie principes van

 

Aanvullende artikelen

 

Tools om zelf toe te passen

Zelf KPI’s ontwikkelen

  Hoe ontwikkel je KPI’s als hulpmiddel om je strategie te implementeren? In dit document zijn meer dan vijftig KPI’s uitgewerkt als voorbeeld en ter inspiratie. Daarnaast is er een voorbeeld template hoe je een KPI voor je eigen organisatie kan uitwerken en een voorbeeld van een dashboard dat kan