De vier perspectieven van de Balanced ScoreCard hebben een duidelijke relatie met elkaar, er zit een soort volgordelijkheid in:
Leer- en groeiperspectief:
Welke medewerkersvaardigheden, informatiesystemen en wat voor klimaat is nodig om de interne processen en klantrelaties voortdurend te verbeteren?
Intern perspectief:
In welke interne processen moet de organisatie uitblinken om de klanten en aandeelhouders tevreden te stellen?
Klantperspectief:
Hoe creërt de organisatie waarde voor de klant?
Financieel perspectief:
Hoe wordt succes door onze aandeelhouders/eigenaren gemeten?
Bron:
Atkinson, A., et al, Managementaccounting, Amsterdam: Pearson Education Benelux bv, 2007, 4e druk, pagina 279
Meer weten? Wij selecteerden de volgende boeken voor jou.
Strategiemodellen – Het Financial Times handboek
Met ‘Strategiemodellen’ leert u snel en eenvoudig welke benaderingen en modellen u nodig heeft om een gezonde strategie te ontwikkelen voor uw bedrijf, zodat u niet alleen investeerders overtuigt, maar ook een succesvolle koers kunt varen. Dit helder geschreven handboek beschrijft 88 modellen en technieken, allemaal binnen het kader van
De Rockefeller-strategie
“De Rockefeller-strategie” van Verne Harnish is een boek dat ondernemers en bedrijfsleiders begeleidt bij het opzetten en uitvoeren van effectieve groeistrategieën voor hun organisaties. Het boek is gebaseerd op de principes en strategieën die zijn gebruikt door John D. Rockefeller, een van de meest succesvolle zakenmagnaten in de Amerikaanse geschiedenis.
Zelf KPI’s ontwikkelen
Hoe ontwikkel je KPI’s als hulpmiddel om je strategie te implementeren? In dit document zijn meer dan vijftig KPI’s uitgewerkt als voorbeeld en ter inspiratie. Daarnaast is er een voorbeeld template hoe je een KPI voor je eigen organisatie kan uitwerken en een voorbeeld van een dashboard dat kan