Binnen prestatiemanagement wordt gebruik gemaakt van het Prestatie AfstemmingsModel (PAM). Dit model sluit nauw aan bij de Balanced ScoreCard. Stap 1 betreft het formuleren van strategische- en afgeleide afdelingsdoelstellingen. De strategische doelstellingen zijn afgeleid van de missie en visie.
In stap 2 worden per functie functiedoelstellingen geformuleerd. Voor een medewerker die in een project meedraait worden ook projectdoelstellingen geformuleerd. Op basis van de functie- en projectdoelstellingen stelt een medewerker zijn of haar persoonlijke doelstellingen vast. Wanneer de benodigde competenties niet of niet geheel in overeenstemming zijn met de persoonlijke doelstellingen, moet middels een persoonlijk ontwikkelplan de competenties worden aangebracht of verbeterd.
In stap 3 gaat de medewerker aan de slag. Tussentijds rapporteert de medewerker aan de leidinggevende met betrekking tot de vorderingen.
Aan het einde van het jaar vindt stap 4 plaats. Er vindt een beoordeling plaats. Op basis van deze beoordeling ontvangt de medewerker een beloning. Daarnaast is de beoordeling weer de input voor het persoonlijke ontwikkelplan van de medewerker.
OKR-methodiek inrichten & begeleiden
OKR-methodiek inrichten en begeleidenWil je de strategie van je organisatie succesvol implementeren? Met behulp van een aantal workshops helpen de consultants van Bizz-Company de OKR-methodiek in te richten en te implementeren. Werken met het instrument OKR betekent veranderen in je organisatie. We blijven nog een tijdje aanwezig in je organisatie
Gert Jan Schop
Met adviseren, opleiden, trainen en coachen helpt Gert Jan professionals, teams en organisaties naar een next level om daarmee hun doelen te realiseren. Bedrijfskunde Opleiding Utrecht De meest flexibele opleidingen voor de werkende professional: Post-hbo-Bedrijfskunde | Projectmanagement | Bedrijfskunde in de Zorg | Technische Bedrijfskunde Bizz-Publishing Geverifieerde content door senior-professionals:
Managen = Gewoon Doen
Dit boek belooft geen nieuwe visies en oplossingen. Het geeft handvatten over hoe u slim kunt managen. Managementbenaderingen die de afgelopen jaren in de praktijk succesvol zijn gebleken, worden helder geordend. Zo weet u als manager wat je te doen staat: managen is gewoon doen. Rudy Kor neemt de
One paper strategy: leiderschap in planning & control?
De Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) heeft een ‘one paper strategy’ genaamd de A3-methodiek geïmplementeerd in haar planning & control-cyclus. Deze methodiek is gebaseerd op kenmerken van High Performance Organizations en effectief leiderschap. Het bestaat uit drie pijlers: het A3-jaarplan, het A3-managementgesprek en A3-digitaal. De A3-jaarplan bevat een overzicht van doelstellingen
Prestatiebeloning werkt nauwelijks, maar prestatieafstemming werkt wel
Prestatiebeloning wordt steeds populairder bij organisaties. Echter, deze soort van beloning werkt in veel gevallen niet of nauwelijks. Het lijkt dus alsof doorgaan met de invoering van dit beloningsysteem een doodlopende weg is. Gelukkig kan prestatie-afstemming helpen. Hierbij wordt ervoor gezorgd dat het iedereen in de organisatie kristalhelder is
OKR-tool
Met deze tool kunnen teams hun doelen beheren, volgen en uitlijnen met behulp van het OKR-framework. De tool bevat instructies, definities van essentiële termen en links naar OKR-bronnen. Via de tabbladen vind je Instructies, OKR’s Bedrijf, OKR’s Team en Medewerkers. Wat is OKR? Beschrijving OKR (Objectives & Key Results of
Implementatieplan
Een nieuw proces ingericht, een nieuwe strategie ontwikkeld of we hebben een idee over een nieuwe organisatie-inrichting, maar hoe gaan we dit implementeren? Hieronder vind je een zeer uitgebreid implementatieplan. Misschien is het hele plan passend voor jouw situatie, misschien hoef je alleen maar delen van het implementatieplan te gebruiken.