De behoefte aan HRM, aldus Ten Bos et al, is voortgekomen uit ontwikkelingen op het gebied van technologie (bijv. informatisering en automatisering), economie (bijv. toenemende concurrentie en afnemende productiviteit), het sociale (bijv. kwaliteit van leven/werk/organisatie en verzakelijking) en politiek (bijv. democratisering en beperkte deregulering).
Tot ergens in de jaren tachtig van de vorige eeuw werd er strikt onderscheid gemaakt tussen strategische planning en implementatie. Toen het accent verschoof van strategieplanning naar uitvoering, kwam er meer aandacht voor het menselijk potentieel. De vier HRM-instrumenten kregen een centrale plaats in het strategiedebat:
- Selectie en plaatsing,
- Beloningssystemen,
- Training en ontwikkeling,
- Beoordelingssystemen.
Ten Bos et al voeren Fombrun op ter introductie van de HR-cyclus. Fombrun stelt dat de wijze waarop het management de HR-cyclus inregelt, afhankelijk is van vier aspecten:
- De aard van het psychologisch contract,
- De mate van participatie,
- Strategie ten opzichte van de arbeidsmarkt,
- Prestatiebeoordelingen.
Centraal in het model staat de prestatie. De prestatie is uiteindelijk afhankelijk van de combinatie strategie, structuur en de HR-instrumenten.
Bron: Bos, ten, R. et al, De Manager, Reed Business Information BV, ’s-Gravenhage, 2003
Meer weten? Wij selecteerden de volgende boeken voor jou.
Het Nieuwe Beoordelen
“Het Nieuwe Beoordelen” van Jacco van den Berg is een vernieuwende kijk op de traditionele methoden van prestatiemanagement binnen organisaties. Het boek richt zich op het verbeteren van beoordelingsgesprekken door middel van een moderne aanpak die meer focus legt op continue feedback, persoonlijke ontwikkeling en het benutten van talenten.
Resultaatgericht werken, managen en organiseren
Er is op het ogenblik heel veel belangstelling voor resultaatgericht werken en als u managers vraagt waarom dat zo is, noemen ze zeer diverse, relevante elementen: De resultaten vallen tegen, er moet iets gebeuren De concurrentie neemt steeds meer toe Het wordt van steeds groter belang dat alle medewerkers
De verdeling van arbeid
Arbeid staat centraal in onze maatschappij. Allemaal aan het werk is het credo en mensen zonder werk lijken niet meer meer e tellen. Toch zijn er op dit moment honderdduizenden mensen in Nederland die niet actief zijn op de arbeidsmarkt: omdat ze geen geschikte baan kunnen vinden, nooit gewerkt
Implementatieplan
Een nieuw proces ingericht, een nieuwe strategie ontwikkeld of we hebben een idee over een nieuwe organisatie-inrichting, maar hoe gaan we dit implementeren? Hieronder vind je een zeer uitgebreid implementatieplan. Misschien is het hele plan passend voor jouw situatie, misschien hoef je alleen maar delen van het implementatieplan te gebruiken.
Checklist functioneringsgesprek
Het voeren van een functioneringsgesprek is intensief en verantwoordelijk werk. Het is de moeite waard dit zorgvuldig te doen omdat het ervoor zorgt dat medewerkers actief en gemotiveerd betrokken zijn en blijven bij de organisatie. Download de checklist functioneringsgesprek. De checklist functioneringsgesprek is gebaseerd op de volgende items: