Het Nieuwe Beoordelen

 

 

 

In de nieuwe tijd met zelfsturende of zelforganiserende teams, sociocratie, appreciative inquiry, Het Nieuwe Werken, Agile en Scrum is meebewegen een succesfactor. Al deze ontwikkelingen vragen om een andere wijze van aansturen en ontwikkelen van medewerkers waarbij de woorden ‘autonomie’, ‘vertrouwen’ en ‘verantwoordelijkheid’ de richting duiden. In het verlengde hiervan is de mindset rond beoordelen anders aan het worden.

Deze verandering in mindset kwam in het najaar van 2015 manifest in het nieuws. HR-professoren en vooruitstrevende organisaties stelden in landelijke dagbladen en in radioprogramma’s dat het beoordelingsgesprek maar eens afgeschaft zou moeten worden. De traditionele wijze van old beoordelen, waarin één keer per jaar een eenrichtingsverkeergesprek wordt gevoerd over vooral wat er fout is gegaan, zou out zijn. Inmiddels is veel stof neergedwarreld. Welk rode draden zijn te ontdekken in de geopperde ideeën en wat zijn de ervaringen met de nieuwe ontwikkelde en geïmplementeerde systemen? Is het beoordelingsgesprek inmiddels afgeschaft?

Het beoordelingsgesprek is niet afgeschaft, wel wordt er anders beoordeeld. In Het Nieuwe Beoordelen heeft de medewerker een grote(re) rol en doet de leidinggevende een stapje terug. HNB kent de volgende uitgangspunten:
• focus op sterke punten
• medewerkers zij meer verantwoordelijk voor het formuleren van doelstellingen
• een grotere verantwoordelijkheid van medewerkers voor de eigen persoonlijke- en professionele ontwikkeling
• een continue dialoog over prestatie en ontwikkeling
• dienend leiderschap

Het nut en de noodzaak om prestaties van medewerkers en hun ontwikkeling te bespreken is gebleven en dat geldt dan ook voor de gesprekken hierover. Maar deze gesprekken sluiten aan bij de huidige wijze van (samen)werken en op de wijze waarop medewerkers aangestuurd willen worden. Geen rituele beoordelingsdansen meer maar echte dialogen die bijdragen aan het met plezier lerend presteren bij medewerkers.

In dit praktische boek best practices van de Eneco Groep, Hutten, Wareco, Wolters Kluwer en Adimec. Want HNB ‘past’ net zo goed bij grote internationale organisaties als bij ondernemingen uit het midden- en kleinbedrijf. Met verdiepende bijdragen over de ‘sterke punten’-benadering, dossiervorming en werkgeluk is dit how-to-do-boek een must voor iedereen die HNB in de eigen organisatie wil introduceren.

Meer weten? Boek kopen? Klik op de cover van het boek!

 

 

 

Gert Jan Schop

Nu even ‘met de pet op’ van eigenaar en eindredacteur. Mijn drive zit in het ontwikkelen van mensen en organisaties. Managementmodellensite.nl draagt daaraan bij. Naast consultant, adviseur en businesscoach treed ik af en toe op als docent en trainer.

Wat kan ik voor je betekenen?

Als consultant, adviseur en businesscoach ondersteun en begeleid ik jou en/of je organisatie graag bij processen op het gebied van leren, ontwikkelen, veranderen, strategie en implementatie. Contact? Stuur een mail naar info@gertjanschop.nl.