Een organisatie maakt deel uit van de externe omgeving. Onderzoek naar de externe omgeving maakt daarom altijd deel uit van de totale analyse bij strategische (her)oriëntaties. De interne omgeving van onze organisatie is voor ons beïnvloedbaar, de externe omgeving is echter een gegeven, niet of weinig beïnvloedbaar.
Het model van Wissema is een hulpmiddel om die externe omgeving volledig in beeld te brengen. Het model is gebaseerd op veranderstrategieën, maar moet bovenal worden gezien als een analysemodel.
Indirecte omgeving:
- Economische ontwikkelingen,
- Politieke ontwikkelingen,
- Sociale ontwikkelingen,
- Technologische ontwikkelingen.
De directe omgeving bestaat uit:
- Afnemers,
- Concurrenten,
- Leveranciers,
- Regelgeving.
Het model van Wissema is een samenvoeging van het DEPEST-model en krachtenmodel van Porter.
Bron: Wissema, J. G., De kunst van Strategisch ondernemerschap, Kluwer, 1996
De persoonlijke website van prof. J. G. Wissema.
Het analysemodel van Wissema wordt gebruikt in de leergang middle management Meer weten? Wij selecteerden de volgende boeken voor jou.
Strategiemodellen – Het Financial Times handboek
Met ‘Strategiemodellen’ leert u snel en eenvoudig welke benaderingen en modellen u nodig heeft om een gezonde strategie te ontwikkelen voor uw bedrijf, zodat u niet alleen investeerders overtuigt, maar ook een succesvolle koers kunt varen. Dit helder geschreven handboek beschrijft 88 modellen en technieken, allemaal binnen het kader van
Michael Porter’s vijfkrachtenmodel blijft actueel
“De laatste vijftig jaar heeft strategisch management zich ontwikkeld tot een zelfstandig vakgebied. Deze evolutie is gepaard gegaan met de totstandkoming van diverse strategieperspectieven. Een van de belangrijkste is toch wel de positioneringsbenadering van Harvard professor Michael Porter.” Dat stelt Henk W. Volberda, Hoogleraar aan de Rotterdam School of
Checklist vijfkrachtenmodel van Porter
Interne rivaliteit – bestaande concurrenten Aantal concurrenten (concentratie) Relatieve omvang van de concurrenten (balans) Diversiteit aan concurrenten Groei percentage van de branche Verhouding vaste / variabele kosten Mate van productdifferentiatie Capaciteit in de branche Switchkosten voor klanten Exitbarrières Marktaandelen b.1. Macht van klanten Aantal kopers in verhouding tot aanbieders
Checklist DESTEP
Het DESTEP model, ook wel DEPEST model genoemd, wordt gebruikt om de macro-omgeving van een organisatie in beeld te brengen. Van zes belangrijke krachten in de macro-omgeving van een organisatie worden de trends beschreven: demografische factoren economische factoren sociaal-culturele factoren technologische factoren ecologische factoren politiek-juridische factoren Demografische factoren omvang dichtheid
Vijfkrachtenmodel Porter analysemodel
Doel: uitvoeren van een bedrijfstakanalyse of meso-analyse op basis van het model van Porter om daarmee inzicht te krijgen in het concurrerend veld waarin de organisatie zich bevindt. Werkwijze: de analyse bestaat uit vijf krachtenvelden, namelijk bedreiging van nieuwe toetreders, de onderhandelingsmacht van afnemers, de onderhandelingsmacht van leveranciers, de bedreiging vanuit