De methode voor businessmodelinnovatie van Gassmann, Frankenberger en Csik (2013) is gebaseerd op de uiteindelijk conclusie na onderzoek van 55 patronen in businessmodellen dat 90% van alle businessmodellen zijn gebaseerd op het opnieuw combineren van bestaande elementen in businessmodellen. Het model kan je dus zien als een oermodel waarop veel modellen voor het innoveren van businessmodellen op zijn gebaseerd.
In een businessmodel wordt gedefinieerd wie de klanten zijn, wat er wordt aangeboden, en hoe de waardepropositie en de inkomsten worden gecreëerd. Bij businessmodelinnovatie worden tenminste twee van deze vier dimensies van het businessmodel veranderd.
Het concept van de zogenaamde magische driehoek of magic triangle bestaat uit klant(segment(en)), waardepropositie, waardeketen en opbrengstenmodel. Optimalisatie van één van de hoekpunten vraagt automatisch om een adoptie daarvan van de andere twee.
De vier vragen in het model maken een businessmodel begrijpelijk en zorgen voor een basis om het businessmodel te innoveren.
Het element klant(segment) (WIE) gaat ervan uit dat een businessmodel alleen succesvol kan zijn wanneer een organisatie precies weet welke klantsegmenten relevant zijn.
Het element waardepropositie (WAT) beschrijft wat we onze doelklanten aanbieden om hun behoeften te bevredigen en omvat alle services van een organisatie die voor deze klanten waardevol zijn.
Het element waardeketen (HOE) maakt duidelijk hoe de organisatie goederen en diensten produceert. Hiermee voorziet de organisatie in de waardepropositie. Een organisatie moet bepaalde activiteiten en processen uitvoeren en coördineren alsmede voorzien in capaciteit en kwaliteiten.
Het vierde element, het omzetmodel of opbrengstenmodel (WAAROM), maakt duidelijk waarom het businessmodel financieel haalbaar is. Het gaat hierbij over omzetstromen en kostenstructuur.
Bron: Oliver Gassmann, Karolin Frankenberger en Michaela Csik (2012)
Nieuwe businessmodellen ontwikkelen met de business model navigator
De wereld verandert snel. Om te overleven moet vrijwel ieder bedrijf het huidige businessmodel tegen het licht houden en nieuwe businessmodellen ontwikkelen. En niet één keer, maar eigenlijk voortdurend, want verandering is het nieuwe normaal. Maar waar begin je met het innoveren van je businessmodel? Je hoeft niet zelf vanuit
Drie nieuwe business modellen in consulting
Na enkele donkere jaren in de consultingsector, lijkt de zon weer op te gaan. De afgelopen jaren heeft Sioo uitgebreid onderzoek gedaan naar trends in de consultingsector, culminerend in een boek over nieuwe business modellen in consulting. Sioo documenteerde de trends die leiden tot nieuwe business modellen en het
The St. Gallen Business Model Navigator
Oliver Gassmann, Karolin Frankenberger en Michaela Csik hebben aan de University van St. Gallen uitgebreid onderzoek gedaan naar businessmodellen en daarbij een aantal wetmatigheden ontdekt. In dit paper beschrijven zijn de Business Model Navigator, waarin de magische driehoek voor businessmodel innovatie uitgebreid wordt beschreven.
Magische driehoek businessmodel innovatie: tool
Bij het model ‘Magische driehoek businessmodel innovatie’ hoort een tool. Nadat je tekst bij het model hebt gelezen en het bijbehorende artikel, kan je zelf aan de slag met dit model. In de tool kan je met een aantal mensen uit je organisatie aan de slag. Stel de vragen
Gert Jan Schop
Heb jij of jouw organisatie deskundige hulp nodig? Via managementmodellensite.nl heb je de mogelijkheid om kennis over een bepaald model te vinden en met artikelen, boeken en tools ook zelf toe te passen. Heeft jouw organisatie professionele ondersteuning nodig in de vorm van advies, training en/of coaching, neem dan contact