Magische driehoek businessmodel innovatie


 

 

De methode voor businessmodelinnovatie van Gassmann, Frankenberger en Csik (2013) is gebaseerd op de uiteindelijk conclusie na onderzoek van 55 patronen in businessmodellen dat 90% van alle businessmodellen zijn gebaseerd op het opnieuw combineren van bestaande elementen in businessmodellen. Het model kan je dus zien als een oermodel waarop veel modellen voor het innoveren van businessmodellen op zijn gebaseerd.

In een businessmodel wordt gedefinieerd wie de klanten zijn, wat er wordt aangeboden, en hoe de waardepropositie en de inkomsten worden gecreëerd. Bij businessmodelinnovatie worden tenminste twee van deze vier dimensies van het businessmodel veranderd.

Het concept van de zogenaamde magische driehoek of magic triangle bestaat uit klant(segment(en)), waardepropositie, waardeketen en opbrengstenmodel. Optimalisatie van één van de hoekpunten vraagt automatisch om een adoptie daarvan van de andere twee.
De vier vragen in het model maken een businessmodel begrijpelijk en zorgen voor een basis om het businessmodel te innoveren.

Het element klant(segment) (WIE) gaat ervan uit dat een businessmodel alleen succesvol kan zijn wanneer een organisatie precies weet welke klantsegmenten relevant zijn.

Het element waardepropositie (WAT) beschrijft wat we onze doelklanten aanbieden om hun behoeften te bevredigen en omvat alle services van een organisatie die voor deze klanten waardevol zijn.

Het element waardeketen (HOE) maakt duidelijk hoe de organisatie goederen en diensten produceert. Hiermee voorziet de organisatie in de waardepropositie. Een organisatie moet bepaalde activiteiten en processen uitvoeren en coördineren alsmede voorzien in capaciteit en kwaliteiten.

Het vierde element, het omzetmodel of opbrengstenmodel (WAAROM), maakt duidelijk waarom het businessmodel financieel haalbaar is. Het gaat hierbij over omzetstromen en kostenstructuur.

Bron: Oliver Gassmann, Karolin Frankenberger en Michaela Csik (2012)

 

 

 

Meer weten? Wij selecteerden de volgende boeken voor jou.

Nieuwe businessmodellen ontwikkelen met de business model navigator

      De wereld verandert snel. Om te overleven moet vrijwel ieder bedrijf het huidige businessmodel tegen het licht houden en nieuwe businessmodellen ontwikkelen. En niet één keer, maar eigenlijk voortdurend, want verandering is het nieuwe normaal. Maar waar begin je met het innoveren van je businessmodel? Je hoeft

Aanvullende artikelen

The St. Gallen Business Model Navigator

    Oliver Gassmann, Karolin Frankenberger en Michaela Csik hebben aan de University van St. Gallen uitgebreid onderzoek gedaan naar businessmodellen en daarbij een aantal wetmatigheden ontdekt. In dit paper beschrijven zijn de Business Model Navigator, waarin de magische driehoek voor businessmodel innovatie uitgebreid wordt beschreven.    

Tools om zelf toe te passen

Magische driehoek businessmodel innovatie: tool

    Bij het model ‘Magische driehoek businessmodel innovatie’ hoort een tool. Nadat je tekst bij het model hebt gelezen en het bijbehorende artikel, kan je zelf aan de slag met dit model. In de tool kan je met een aantal mensen uit je organisatie aan de slag. Stel de

Voor een professionele (door)ontwikkeling en aanpak

Gert Jan Schop

Adviseren, begeleiden, faciliteren, coachen, trainen bij trajecten op het gebied van leren en veranderen, strategie en organisatieontwikkeling. Aandacht voor ratio & emotio, harde en zachte kant. Gert Jan heeft ruim dertig jaar ervaring als manager, directeur en ondernemer, seniorniveau. Hij staat positief in het leven, het glas is altijd halfvol.

 

Gert Jan Schop

Nu even ‘met de pet op’ van eigenaar en eindredacteur. Mijn drive zit in het ontwikkelen van mensen en organisaties. Managementmodellensite.nl draagt daaraan bij. Naast consultant, adviseur en businesscoach treed ik af en toe op als docent en trainer.

Wat kan ik voor je betekenen?

Als consultant, adviseur en businesscoach ondersteun en begeleid ik jou en/of je organisatie graag bij processen op het gebied van leren, ontwikkelen, veranderen, strategie en implementatie. Contact? Stuur een mail naar info@gertjanschop.nl.