Waarde-innovatie

Meer weten? Wij selecteerden de volgende boeken voor jou.

Gamechangers, creating innovative strategies for business and brands

  Shake up and redefine the market by changing your game! ‘Gamechangers’ are brands that have turned the world of business upside down. They win through ambition and innovation rather than legacy and scale, out-thinking the competition, focusing on the growth markets, and embracing technology in more human ways. ‘Gamechangers’

Posted in Ondernemerschap, Strategisch management | Tagged , , | Comments Off on Gamechangers, creating innovative strategies for business and brands

Good to Great (Nederlandstalig)

  Jim Collins heeft met ‘Good to Great’ een wereldwijde bestseller geschreven waarvan inmiddels al meer dan een miljoen exemplaren zijn verkocht. Dit boek wordt in bijna alle managementliteratuur aangehaald als de meest grondige, inzichtelijke en vernieuwende studie van de afgelopen decennia. Inmiddels geldt ook de Nederlandstalige editie als een

Posted in Leiderschap en management, Marketingmanagement, Ondernemerschap, Organisatie-ontwikkeling, Strategisch management | Tagged , , , , | Comments Off on Good to Great (Nederlandstalig)

Business model generatie (Nederlandstalig)

  Hoe kunt u oude, gedateerde business modellen onderzoeken, ter discussie stellen en transformeren? Hoe kunt u visionaire ideeën omvormen tot het-speelveld-veranderende businessmodellen die het establishment uitdagen – of verjongen als uzelf die gevestigde orde bent. Dit boek geeft de antwoorden. Dit boek is de vertaling van het succesvolle boek

Posted in Marketingmanagement, Strategisch management | Tagged , , , , , , , | Comments Off on Business model generatie (Nederlandstalig)

De blauwe oceaan

  “De Blauwe Oceaan: Hoe u nieuwe marktruimte creëert en de concurrentie irrelevant maakt” is een baanbrekend boek geschreven door W. Chan Kim en Renée Mauborgne. Het boek introduceert een revolutionaire aanpak voor strategisch denken en het behalen van concurrentievoordeel in de zakenwereld. In het boek stellen de auteurs dat

Posted in Marketingmanagement, Strategisch management | Tagged , , , , , , , , , , , , | Comments Off on De blauwe oceaan

Bedrijven hebben altijd groei gezocht in concurrentievoordeel, meer marktaandeel en/of differentiatie. De auteurs pleiten voor de creatie en ontdekking van nieuwe marktgebieden. De Blauwe Oceaan is gebaseerd op een analyse van 150 grote en kleine bedrijven die een dergelijke waarde-innovatie wisten te creëren. Het boek ‘De Blauwe Oceaan: creatieve strategie voor nieuwe, concurrentievrije markten’ van W. Chan Kim & Renéé Mauborgne beschrijft een praktisch toepasbaar stappenschema om die blauwe Oceanen te creëren. Een korte samenvatting van het boek volgt hieronder.

Wat zijn eigenlijk rode en blauwe oceanen?

De rode oceanen omvatten alle sectoren die nu bestaan: de bekende markt.
In deze oceanen zijn de sectorgrenzen afgebakend en geaccepteerd. De regels van het concurrentiespel zijn bekend. Bedrijven proberen beter te presteren om een groter aandeel van de bestaande vraag te veroveren. En naarmate de markt voller wordt, is het vooruitzicht op de winst en groei kleiner. Producten worden steeds minder gedifferentieerd en de oceaan kleurt rood door de moordende concurrentie!

De blauwe sectoren omvatten alle sectoren die nu nog niet bestaan. Ze staan voor een markt die nog niet is aangeboord. Er is sprake van vraagcreatie met kansen voor een zeer rendabele groei. Sommige blauwe oceanen worden gecreëerd buiten de grenzen van bestaande sectoren maar de meeste zien we binnen de rode oceanen. Ze ontstaan doordat bedrijven de bestaande sectorgrenzen uitbreiden zoals Cirque du Soleil deed. In blauwe oceanen is de concurrentie niet relevant, omdat de spelregels nog niet vastliggen.


Aanvullende artikelen

Blue Ocean Strategy: een kritische lezing

  Verdieping. In het boek ‘Blue Ocean Strategy’ van Kim en Mauborgne worden instrumenten en denkkaders aangereikt om een mogelijk betere toekomst te bereiken voor organisaties. Deze instrumenten en denkkaders zijn praktisch en eenvoudig, maar ze zijn tevens ontoereikend voor de complexiteit van de tocht. Een blue ocean staat volgens

Posted in Marketingmanagement, Strategisch management | Tagged , | Comments Off on Blue Ocean Strategy: een kritische lezing

E-book Business Model Generatie

  De verkorte versie van de bestseller Business Model Generation. De verkorte versie voor visionairs, gamechangers en uitdagers die verouderde businessmodellen op de schop willen nemen om de ondernemingen van de toekomst te ontwerpen.      

Posted in Marketingmanagement, Strategisch management | Tagged | Comments Off on E-book Business Model Generatie
Tools om zelf toe te passen

Inspiratie: 36 businessmodellen om te adopteren of over te nemen

  In zijn boek Gamechangers, creating innovative strategies for business and brands, komt Peter Fisk tot een 36 businessmodellen die je kunt gebruiken om kritisch te kijken naar je eigen businessmodel. Ga naar het overzicht!

Posted in Ondernemerschap, Strategisch management | Tagged , , | Comments Off on Inspiratie: 36 businessmodellen om te adopteren of over te nemen

Implementatieplan

Een nieuw proces ingericht, een nieuwe strategie ontwikkeld of we hebben een idee over een nieuwe organisatie-inrichting, maar hoe gaan we dit implementeren? Hieronder vind je een zeer uitgebreid implementatieplan. Misschien is het hele plan passend voor jouw situatie, misschien hoef je alleen maar delen van het implementatieplan te gebruiken.

Posted in Algemeen | Tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , | Comments Off on Implementatieplan