googletag.pubads().setRequestNonPersonalizedAds(0)

Unbundling-model

Unbundling-model




 


In hun boek ‘Marketing- en strategiemodellen’ nemen Mandour et al onder andere het unbundling-model onder de loep. Het unbundling-model wordt betiteld als een hulpmiddel om een businessmodel door te lopen.

Volgens Hagel & Singer, de geestelijke eigenaren van dit model, hangt de wijze van het organiseren van het bedrijf af van de aard van de interactiekosten. Interactiekosten wordt omschreven als het geld en de tijd die wordt gespendeerd bij de uitwisseling van goederen, diensten en ideeën.

Volgens Hagel & Singer tref je in elk bedrijf drie verschillende kernfuncties aan:

  • productinnovatie: levensvatbare nieuwe producten en diensten ontwikkelen en op de markt brengen
  • klantrelatiemanagement: klanten identificeren, aantrekken en vasthouden door het opbouwen van een duurzame relatie
  • infrastructuurmanagement: operaties opbouwen en verzorgen van grootschalige dienstverlening met hoge kwaliteit en lage kosten

Productinnovators worden bestempeld als vaak kleine spelers, die snel kunnen schakelen. Klantrelatiemanagers onderscheiden zich in de wijze waarop de dienstverlening rondom hun aanbod is georganiseerd. Infrastructuurmanagers zijn organisaties met als kerntaak het bouwen en beheren van faciliteiten voor repeterende operationele taken met een groot volume.

Productinnovatie

Klantrelatiemanagement

infrastructuurmanagement

Economie

Time-to-market

Economies of scope

Economies of scale

Cultuur

Medewerkersfocus

Creativiteit

Klantfocus
Service-oriëntatie

Kostenfocus

Standaardisatie


Concurrentie

Strijd om talent

Veel kleine spelers

Strijd om aandacht

Weinig grote spelers

Operationele excellentie

Weinig grote spelers

Bron:

Mandour, Y., e.a., Marketing- en strategiemodellen, 1e druk, Den Haag, 2005

 





 

Meer weten? Wij selecteerden de volgende boeken voor jou.

Marketing – De nieuwe principes

 Succesvolle marketeers weten in te spelen op een veranderende omgeving en luisteren naar de wensen en behoeften van de klant. Maar hoe doet u dat, nu adverteren op de traditionele manier niet langer werkt? In ‘Marketing. De nieuwe principes’ zet Steven Van Belleghem de krijtlijnen uit voor de toekomst van

 

Aanvullende artikelen

 

Tools om zelf toe te passen

 






Managementmodellensite

Managementmodellensite is een site van professionals voor professionals en van docenten voor studenten. Onze drive zit in het ontwikkelen van mensen en organisaties en modellen zijn daarbij een handig hulpmiddel. Of het nu gaat om een bondige uitleg van modellen, praktisch toepasbare tools en sjablonen of tips voor boeken en artikelen: managementmodellensite is dé site voor praktisch toepasbare informatie over modellen.

Wie zijn we?

De website wordt bijgehouden door gedreven professionals die elk op hun eigen manier een fascinatie hebben voor managementmodellen. Allemaal hebben we hands-on ervaring met de toepassing ervan bij het vormgeven aan organisaties en oplossen van problemen. Meestal hebben we ervaring als docent. We stellen onze kennis en ervaring graag ter beschikking voor algemeen gebruik. Wil je ons leren kennen? We stellen ons op de experts pagina aan je voor.

Wat kunnen we voor je betekenen?

Wij managen niet alleen managementmodellensite.nl, maar zijn ook in ons dagelijks leven actief met ons vak bezig; bijvoorbeeld met het trainen en coachen van medewerkers en het vormgeven en verbeteren van organisaties. Wil je je verder verdiepen in dit onderwerp? Of heb je behoefte aan ondersteuning van een ervaren trainer, coach of adviseur? Neem dan gerust contact op. Er is een goede kans dat we je verder kunnen helpen.