In hun boek ‘Marketing- en strategiemodellen’ nemen Mandour et al onder andere het unbundling-model onder de loep. Het unbundling-model wordt betiteld als een hulpmiddel om een businessmodel door te lopen.
Volgens Hagel & Singer, de geestelijke eigenaren van dit model, hangt de wijze van het organiseren van het bedrijf af van de aard van de interactiekosten. Interactiekosten wordt omschreven als het geld en de tijd die wordt gespendeerd bij de uitwisseling van goederen, diensten en ideeën.
Volgens Hagel & Singer tref je in elk bedrijf drie verschillende kernfuncties aan:
- productinnovatie: levensvatbare nieuwe producten en diensten ontwikkelen en op de markt brengen
- klantrelatiemanagement: klanten identificeren, aantrekken en vasthouden door het opbouwen van een duurzame relatie
- infrastructuurmanagement: operaties opbouwen en verzorgen van grootschalige dienstverlening met hoge kwaliteit en lage kosten
Productinnovators worden bestempeld als vaak kleine spelers, die snel kunnen schakelen. Klantrelatiemanagers onderscheiden zich in de wijze waarop de dienstverlening rondom hun aanbod is georganiseerd. Infrastructuurmanagers zijn organisaties met als kerntaak het bouwen en beheren van faciliteiten voor repeterende operationele taken met een groot volume.
Productinnovatie |
Klantrelatiemanagement |
infrastructuurmanagement |
|
Economie |
Time-to-market |
Economies of scope |
Economies of scale |
Cultuur |
Medewerkersfocus Creativiteit |
Klantfocus |
Kostenfocus Standaardisatie |
|
Strijd om talent Veel kleine spelers |
Strijd om aandacht Weinig grote spelers |
Operationele excellentie Weinig grote spelers |
Bron:
Mandour, Y., e.a., Marketing- en strategiemodellen, 1e druk, Den Haag, 2005
Meer weten? Wij selecteerden de volgende boeken voor jou.
Marketing – De nieuwe principes
Succesvolle marketeers weten in te spelen op een veranderende omgeving en luisteren naar de wensen en behoeften van de klant. Maar hoe doet u dat, nu adverteren op de traditionele manier niet langer werkt? In ‘Marketing. De nieuwe principes’ zet Steven Van Belleghem de krijtlijnen uit voor de toekomst