Brand Canvas


Het Brand Canvas of Merk Canvas is een simpel model of concept dat je kunt gebruiken om je eigen merkconcept te ontwikkelen of herontwikkelen.
Laura Busche definieert een merk als een uniek verhaal dat gebruikers of consumenten of afnemers in hun gedachten kunnen oproepen wanneer ze aan je denken.

De drie belangrijkste componenten van het Brand Canvas bestaan uit het verhaal, de symbolen en de strategie.

Het verhaal wordt opgebouwd met naam, positioneringsverklaring, belofte, persoonlijkheid, persona en storyboard.
Naam: hoe wil je dat mensen je merk noemen. Je noteert hier de naam van de bedrijfsactiviteit of het product.
Positioneringsverklaring: hoe wil je dat mensen je merk zien in vergelijking tot concurrenten of substituten? Hiervoor is een mooie invuloefening beschikbaar: Voor (doelconsumenten) die ontevreden zijn met (bestaande alternatieven). Ons product is een (nieuwe productcategorie) die voorziet in (kern van de oplossing), anders dan (alternatieven). Wij hebben dat als volgt samengesteld: (belangrijkste specificaties product)
Belofte: een kernachtige weergave van de belofte die het merk met zich meebrengt. De belofte als bumpersticker voor je merk in twee tot vijf woorden. Maar ook echt niet meer dan vijf woorden!
Persoonlijkheid: zes beschrijvende woorden die het beste de persoonlijkheid van je merk beschrijven. Je beschrijft in zes woorden de merkpersoonlijkheid, toon en waarden.

Persona: een plaatje van je typische klant. Niet een klantprofiel maar creëer een gedetailleerde beschrijving van een fictieve klant die jouw echte doelklanten representeert.
Storyboard: een samenvatting van het overdonderende verhaal dat je merk wil vertellen aan je klanten. Klik hier wanneer je gebruik wilt maken van een ondersteunende tool om een storyboard te maken.

De symbolen bestaan uit typografie, kleurenpalet, logo en verbeelding.
Typografie: de vormgeving van de tekst zoals lettertype, lettergrootte, regelafstand en dergelijke, dat het beste helpt om het verhaal van je merk over te brengen.
Kleurenpalet: twee tot vijf kleuren die je merkpersoonlijkheid vertegenwoordigen en je helpen om het verhaal van je merk over te brengen aan je doelconsumenten.
Logo: het primaire symbool dat je kan gebruiken in je communicatie omtrent je merk.
Verbeelding: voorbeelden van afbeelding en richtlijnen die ervoor zorgen dat beeld en merkverhaal met elkaar corresponderen.

Strategie bestaat uit de items bewustzijn, verkoop, bezorging en na de bezorging.
Bewustzijn: de kanalen, methoden en materialen die je doelconsumenten bewust maken van je merk.
Verkoop: de kananlen, methoden en materialen wardoor en waarmee je merk wordt gepresenteerd op het moment van verkoop.
Bezorging: hoe wordt de merkbelofte waargemaakt op het moment van aflevering bij de klant?
Na bezorging: de manieren waarop je klanten interacteren met en je merk delen met anderen.

Bron: Jake Nielson, The Innovatieve Manager.

Meer weten? Wij selecteerden de volgende boeken voor jou.

Het no-nonsenseboek over merken bouwen

  Hoe bouwt u een sterk merk? Er zijn honderden boeken over. De meeste gaan slechts over een deelonderwerp, zoals strategie, design of dienstverlening. Of zijn geschreven door en voor specialisten. Waardoor ze vaak theoretisch en abstract zijn, en veel jargon bevatten. Suzanne van Gompel bewijst dat het ook anders

Posted in Marketingmanagement | Tagged | Comments Off on Het no-nonsenseboek over merken bouwen

Positioneren – Stappenplan voor een scherpe positionering

  Wat bepaalt het succes van een merk? De kwaliteit van het product, de dienst of organisatie, of de beeldvorming er omheen? In onze multimediale samenleving is de vraag hoe mensen over je spreken steeds belangrijker geworden. Positioneren is een marketingtechniek die je helpt de beeldvorming rond een product, dienst

Posted in Marketingmanagement | Tagged , | Comments Off on Positioneren – Stappenplan voor een scherpe positionering
Aanvullende artikelen

Tools om zelf toe te passen

Napkin idea – een nieuw product lanceren

  Je kent de uitdrukking vast wel ‘even uitgerekend op de achterkant van een sigarendoosje’. Of deze ‘uitgewerkt op een bierviltje’. Naast sigarendoosjes en bierviltjes kan je ook servetten gebruiken. Het ‘napkin idea’ is een eenvoudige manier van om ideeën te genereren. De tool die we hier beschikbaar stellen is

Posted in Marketingmanagement, Ondernemerschap | Tagged | Comments Off on Napkin idea – een nieuw product lanceren

Storyboard ontwikkelen

  Het storyboard is afkomstig uit de filmwereld. Fragment voor fragment wordt beschreven wat er gaat gebeuren, voordat de film ook daadwerkelijk wordt gemaakt. Een storyboard binnen de marketing gebruiken we op ongeveer dezelfde manier. Volgens een vaste structuur componeren we een verhaal dat iedereen binnen de organisatie makkelijk kan

Posted in Marketingmanagement | Tagged | Comments Off on Storyboard ontwikkelen

Brand Canvas tool in excel

Ontwerp je eigen merkverhaal van product of dienst met excel. Deze tool is ook in pdf beschikbaar.   Download hier de gratis tool om zelf een Brand Canvas te maken.    

Posted in Marketingmanagement | Tagged | Comments Off on Brand Canvas tool in excel

Brand Canvas tool in pdf

Bouw zelf het merkverhaal van je product of dienst op basis van het Brand Canvas of Merk Canvas. De tool is ook in excel-format beschikbaar.   Download de gratis tool.      

Posted in Marketingmanagement | Tagged | Comments Off on Brand Canvas tool in pdf
Voor een professionele (door)ontwikkeling en aanpak

Gert Jan Schop

Met adviseren, opleiden, trainen en coachen helpt Gert Jan professionals, teams en organisaties naar een next level om daarmee hun  doelen te realiseren. Bedrijfskunde Opleiding Utrecht De meest flexibele opleidingen voor de werkende professional: Post-hbo-Bedrijfskunde | Projectmanagement | Bedrijfskunde in de Zorg | Technische Bedrijfskunde Bizz-Publishing Geverifieerde content door senior-professionals:

Posted in Experts | Tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , | Comments Off on Gert Jan Schop