googletag.pubads().setRequestNonPersonalizedAds(0)

MDC-positioneringsmodel




 


In de ‘merkbol’ ligt de nadruk op een analyse van de zogenoemde ‘interne omgeving’ van het merk in kwestie. Met de term ‘interne omgeving’ doelen we op de kenmerkende eigenschappen van de organisatie die het merk voortbrengt.

In de ‘doelgroepbol’ ligt de nadruk op een analyse van de doelgroep van het merk (zoals klanten of potentiële arbeidskrachten).

En in de ‘concurrentenbol’ ligt de nadruk op een analyse van de concurrenten van het merk in kwestie. Pas als je al deze informatie in kaart hebt gebracht, kan je een gefundeerde keuze maken voor de positionering van je merk.

Bron: Riezebos, R., Grienten, van der, J., Positioneren, Stappenplan voor een scherpe positionering, Boom Onderwijs, 1e druk, 2008





Meer weten? Wij selecteerden de volgende boeken voor jou.

Positioneren – Stappenplan voor een scherpe positionering

  Wat bepaalt het succes van een merk? De kwaliteit van het product, de dienst of organisatie, of de beeldvorming er omheen? In onze multimediale samenleving is de vraag hoe mensen over je spreken steeds belangrijker geworden. Positioneren is een marketingtechniek die je helpt de beeldvorming rond een product, dienst

 

Aanvullende artikelen

Positioneren van Riezebos en Van der Grinten

 ` Proefhoofdstuk   Positioneren is een marketingtechniek waarvoor de laatste jaren de belangstelling enorm is toegenomen. In dit boek werken we een stappenplan voor de positionering van een merk uit. In dit eerste hoofdstuk staan we stil bij een aantal basale vragen rond positioneren, zoals de vraag waarom positioneren voor

 

Interessante links

Positioneringsmodellen: welk positioneringsmodel gebruik je?

Plan van aanpak positionering; uitwerking in 10 stappen

Een gecreëerde brand zonder onderzoek: wat zijn de gevaren?

Introductie Amstel Radler bevestigt werking positioneringsmodel

 






Managementmodellensite

Managementmodellensite is een site van professionals voor professionals en van docenten voor studenten. Onze drive zit in het ontwikkelen van mensen en organisaties en modellen zijn daarbij een handig hulpmiddel. Of het nu gaat om een bondige uitleg van modellen, praktisch toepasbare tools en sjablonen of tips voor boeken en artikelen: managementmodellensite is dé site voor praktisch toepasbare informatie over modellen.

Wie zijn we?

De website wordt bijgehouden door gedreven professionals die elk op hun eigen manier een fascinatie hebben voor managementmodellen. Allemaal hebben we hands-on ervaring met de toepassing ervan bij het vormgeven aan organisaties en oplossen van problemen. Meestal hebben we ervaring als docent. We stellen onze kennis en ervaring graag ter beschikking voor algemeen gebruik. Wil je ons leren kennen? We stellen ons op de experts pagina aan je voor.

Wat kunnen we voor je betekenen?

Wij managen niet alleen managementmodellensite.nl, maar zijn ook in ons dagelijks leven actief met ons vak bezig; bijvoorbeeld met het trainen en coachen van medewerkers en het vormgeven en verbeteren van organisaties. Wil je je verder verdiepen in dit onderwerp? Of heb je behoefte aan ondersteuning van een ervaren trainer, coach of adviseur? Neem dan gerust contact op. Er is een goede kans dat we je verder kunnen helpen.