Kerncompetenties


Prahalad en Hamel (1990, 1994) spreken in het kader van de bron van duurzaam concurrentievoordeel over kerncompetenties van de organisatie. Kerncompetenties liggen verankerd in de activiteiten van de waardeketen.

De eenvoudigste omschrijving van kerncompetentie is iets unieks of iets wat een organisatie goed kan. Een ander woord voor kerncompetentie is kernkwaliteit.

Je kan pas spreken van een kerncompetenties wanneer het aan drie eisen voldoet:
1. een kerncompetentie verschaft toegang tot een grote variëteit aan markten;
2. een kerncompetentie draagt in hoge mate bij aan de waardeperceptie van de klant van het eindproduct;
3. een kerncompetentie is moeilijk te imiteren door de concurrentie.

Kerncompetenties zijn niet hetzelfde als eindproducten. Kerncompetenties zijn de kennis en vaardigheden die gebruikt worden om componenten te ontwerpen en te produceren die uiteindelijk in eindproducten zijn te vinden.

Denken in kerncompetenties is van binnen naar buiten denken: dus waar zijn we goed in en hoe kunnen we dit gebruiken om markten te benaderen. Dit in tegenstelling tot het vijfkrachtenmodel of DESTEP, waarbij we denken van buiten naar binnen: wat gebeurt er buiten op de markt en hoe kunnen we dit naar binnen vertalen?

Hoe kunnen we kerncompetenties ontdekken in onze organisatie?
De simpelste manier is door een aantal belangrijke vragen te stellen. Denk aan:

  • Welke waarde leveren wij onze kopers nu?
  • Welke waarde leveren wij onze kopers over x- jaar?
  • Wat hebben wij nodig om over tien jaar waarde te leveren aan onze kopers?
  • Op welke manier onderscheiden wij ons van de concurrent?
  • Hoe kunnen wij dit voordeel behouden?

Een meer robuuste methodiek is het concept resource-based-view-of-the-firm.

Ben Tiggelaar over kerncompetenties

 

Meer weten? Wij selecteerden de volgende boeken voor jou.

Strategisch management

‘Strategisch management’ is geschreven voor studenten en managers die zich verder willen verdiepen in het vakgebied strategie. Eppink beschrijft op een duidelijke en overzichtelijke wijze de stappen die een organisatie kan nemen om tot een succesvolle strategie te komen. Na een analyse van de huidige situatie moet de manager vragen

 

Aanvullende artikelen

Strategy as a Field of Study: why search for a new paradigm?

      Prahalad en Hamel hebben in 1994 in de Strategic management Journal het artikel ‘Strategy as a Field of Study: why search for a new paradigm?’ geplaatst, waar zij ook weer ingaan op het ontwikkelen en gebruiken van kerncompetenties.      

The Core Competence of the Corporation

      Prahalad en Hamel hebben in de Harvard Business Review een artikel geplaatst met betrekking tot kerncompetenties: ‘The core competence of the corporation’.      

Theoretisch kader kerncompetenties

      David de Jong schreef in zijn onderzoek naar de strategische positionering met behulp van kerncompetenties een mooi en compleet verhaal over het ontwikkelen en gebruiken van kerncompetenties. Om succesvol te zijn in de markt is het volgens Hamel en Prahalad (1990) van belang om te kijken naar

 

Tools om zelf toe te passen

Tool: met kerncompetenties nieuwe marktstrategieën ontwikkelen

      Hoe kan je vanuit het denken met betrekking tot kerncompetenties marktstrategieën ontwikkelen? Hierbij ga je niet in strijd met concurrenten, maar creëer je nieuwe concurrentieruimte op basis van de kerncompetenties van de organisatie. Download de tool, verzamel je collega’s rond tafel. Breng eerst de kerncompetenties van je

 

Voor een professionele (door)ontwikkeling en aanpak

Gert Jan Schop

Adviseren, begeleiden, faciliteren, coachen, trainen bij trajecten op het gebied van leren en veranderen, strategie en organisatieontwikkeling. Aandacht voor ratio & emotio, harde en zachte kant. Gert Jan heeft ruim dertig jaar ervaring als manager, directeur en ondernemer, seniorniveau. Hij staat positief in het leven, het glas is altijd halfvol.

 

 

Gert Jan Schop

Nu even ‘met de pet op’ van eigenaar en eindredacteur. Mijn drive zit in het ontwikkelen van mensen en organisaties. Managementmodellensite.nl draagt daaraan bij. Naast consultant, adviseur en businesscoach treed ik af en toe op als docent en trainer.

Wat kan ik voor je betekenen?

Als consultant, adviseur en businesscoach ondersteun en begeleid ik jou en/of je organisatie graag bij processen op het gebied van leren, ontwikkelen, veranderen, strategie en implementatie. Contact? Stuur een mail naar info@gertjanschop.nl.