googletag.pubads().setRequestNonPersonalizedAds(0)

Bedrijfsbesturing Infrastructuur Model

model_bedrijfsbesturing_infrastructuur_noorhoff




 


Een concurrentiestrategie is nodig om de juiste keuzen te maken in de relevante domeinen van het bedrijf. Dit vraagt de toepassing van concepten, methoden en technieken in een structuur zoals weergegeven in het schema. Concurrentiestrategieën zijn – in volgorde van toenemende complexiteit – kostenleiderschap of procesoriëntatie, differentiatie of productoriëntatie en focus- of klantenoriëntatie.

Een voor-de-hand liggend concept is dat de processen – en hun besturing – zo zijn ingericht dat hun producten (goederen en diensten) voldoen aan de eisen van de klanten (interne en externe).

Organisatieconcepten die van belang kunnen zijn zijn de structuur en de coördinatie van de organisatie. Informatietechnologie concepten zouden informatie-integratie en capability maturity kunnen zijn in de voortbrengingsketen: winning grondstoffen, fabricage, assemblage en distributie.

 
De besturingsregels beschrijven de bestelpolitiek, b.v. productie-op-voorraad (push) of productie-op-order (pull). Het ontkoppelpunt in de keten kan in de organisatie liggen, in welk geval het beide bestelpolitieken zal toepassen: productie-op-voorraad voor onderdelen stroomopwaarts – daarmee de concurrentie-strategie van de procesoriëntie mogelijk makend – en productie-op-order voor de samenstellingen stroomafwaarts – daarmee de concurrentiestrategie van de productoriëntatie of klantenoriëntatie mogelijk makend.

Voor de inrichting van de processen kennnen we, in volgorde van toenemende complexiteit: continuous flow / assembly line, repetitive / hybrid, jobshop / process focus en fixed / projects.

Relevante concepten voor automatisering van de besturing van de processen bepalen soorten procedures, zoals weergegeven in het volgende schema.

model_concepten_van_automatisering_van_de_besturing_van_processen_noorhoff

Complexiteit:

De omvang van de materiekennis nodig om de transacties te kunnen verrichten




 

Frequentie:

Het aantal te verrichten transacties per tijdseenheid

Complexiteit bepaalt daarom de mate waarin automatisering technisch mogelijk is terwijl frequentie de mate bepaalt waarin automatisering economisch haalbaar is.

We kunnen voortschrijdende automatisering verwachten met:

  • Standaardprogramma’s voor routineprocedures, daar hun standaardisering technisch mogelijk en economisch haalbaar is door hun hoge frequentie en lage complexiteit – vergeleken met klantspecifieke en handmatige,
  • Klantspecifieke programma’s, waar de kosten van herontwerp van de bedrijfsprocessen die van die van de klanttspecifieke – juist om herontwerp van de bedrijfsprocessen te voorkomen – die van de standaardprogramma’s zouden overschrijden,
  • Overblijvende handmatige procedures voor skilled, non-routine en engineering- procedures waarvan de complexiteit te hoog en/of de frequentie te laag is om automatisering – standaard of klanspecifiek – technisch mogelijk of economisch haalbaar te maken.

Als we standaard, klanspecifieke en handmatige procedures in het schema plaatsen vinden we:

model_concepten_van_automatisering_van_de_besturing_van_processen_noorhoff_x2

Auteur model en tekst: Ton Noorhoff

Bronnen: Porter – Competitive Strategy: Techniques for Analyzing Industries and Competitors – 1980,  Mintzberg – The Structuring of Organizations – 1979, Dornier et al. – Global Operations & Logistics – 1998,Fender & Kouvelis – Global Operations and Logistics – 1998, Orlicky – Materials Requirements Planning – 1975, Krajewski & Ritzman – Operations Management, Strategy and Analysis – 1993, Noori & Radford – Production & Operations Management – 1995,Heizer & Render – Operations Management – 1999, Charles Perrow – A Framework for the Comparative Analysis of Organisations – American Sociological Review – 1967

 




 

Meer weten? Wij selecteerden de volgende boeken voor jou.

Operationeel management

  ‘Operationeel management. Sturing en beheersing’ van het dagelijks werk behandelt de uitwerking van strategische keuzes in operationele planning en uitvoeringsplannen voor deelgebieden als verkoop, productie, personeel en financiering. Thema’s als sturing en beheersing van het dagelijks werk en procesbeheersing staan hierbij centraal. Managementcases verbinden de theorie met de dagelijkse

De Rockefeller-strategie

  Verne Harnish is expert op het gebied van strategische groei. Uitgangspunt voor dit handboek zijn drie basisprincipes voor succesvol management, afkomstig uit de biografie van oliemagnaat John D. Rockefeller, ooit de rijkste zakenman in de VS, die Harnish uitwerkte tot een managementtool voor snelgroeiende bedrijven. De drie principes van

 

 



Managementmodellensite

Managementmodellensite is een site van professionals voor professionals en van docenten voor studenten. Onze drive zit in het ontwikkelen van mensen en organisaties en modellen zijn daarbij een handig hulpmiddel. Of het nu gaat om een bondige uitleg van modellen, praktisch toepasbare tools en sjablonen of tips voor boeken en artikelen: managementmodellensite is dé site voor praktisch toepasbare informatie over modellen.

Wie zijn we?

De website wordt bijgehouden door gedreven professionals die elk op hun eigen manier een fascinatie hebben voor managementmodellen. Allemaal hebben we hands-on ervaring met de toepassing ervan bij het vormgeven aan organisaties en oplossen van problemen. Meestal hebben we ervaring als docent. We stellen onze kennis en ervaring graag ter beschikking voor algemeen gebruik. Wil je ons leren kennen? We stellen ons op de experts pagina aan je voor.

Wat kunnen we voor je betekenen?

Wij managen niet alleen managementmodellensite.nl, maar zijn ook in ons dagelijks leven actief met ons vak bezig; bijvoorbeeld met het trainen en coachen van medewerkers en het vormgeven en verbeteren van organisaties. Wil je je verder verdiepen in dit onderwerp? Of heb je behoefte aan ondersteuning van een ervaren trainer, coach of adviseur? Neem dan gerust contact op. Er is een goede kans dat we je verder kunnen helpen.