googletag.pubads().setRequestNonPersonalizedAds(0)

Abell diagram

 

 

Een Abell diagram gebruik je om de markt af te bakenen. Het diagram heeft drie assen: afnemersgroepen, behoeften en technologieën.

1. Afnemersgroepen: deze as geeft de verschillende marktsegmenten weer. Er zijn verschillende manieren om een markt op te delen (te segmenteren) en de as van het diagram kun je dus ook op verschillende manieren invullen. Enkele segmentatievariabelen die je kunt overwegen:

  • Geografisch (land, provincie, stad)
  • Demografisch (leeftijd, geslacht, gezinssamenstelling, opleiding)
  • Economisch (inkomen, beroep, welstandsklasse)
  • Psychografisch (levensstijl, waarden, persoonlijkheid)
  • Koopgedrag (beslisbevoegdheid, koopgedrag, winkelgedrag)
  • Gebruiksgedrag (toepassing, hoeveelheid, gebruikssituatie, gebruiksstatus, behoefte aan service)
  • Merkgedrag (merkgevoeligheid, associaties, trouw)

Meestal wordt een afnemersgroep, of marktsegment gekenmerkt door meerdere variabelen. Belangrijk dat je een segmentatie (opsplitsing) kiest die:

  1. homogeen is: een segment moet als geheel benaderd kunnen worden, waarbij de manier verschilt tussen de segmenten. Segmenten overlappen zo min mogelijk.
  2. voldoende omvang heeft. De segmenten moeten commercieel voldoende aantrekkelijk zijn
  3. identificeerbaar/meetbaar is: het moet mogelijk zijn het segment te onderscheiden, zodat je er marketingstrategieën aan kunt koppelen en meetbaar, zodat je het resultaat hiervan kunt meten
  4. bereikbaar is: het moet mogelijk zijn het segment te bereiken, bijvoorbeeld met reclame of netwerken.

2. Behoeften: de marktsegmenten die je onderscheidt, gebruiken je producten of diensten om de behoeften die ze hebben te vervullen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

  • fysieke behoeften (voedzaam, lekker, voldoende, gezond, warm etc.)
  • Sociale behoeften (contact, sociale bevestiging, groepsaansluiting, feedback etc.)
  • Zekerheid en gemak (garantie, kwaliteit, vers, verkrijgbaar, bezorging)
  • Status (luxe, uitstraling, imago, bijdrage aan sociale status etc.)

Ook hier geldt dat behoeften een combinatie kunnen zijn van variabelen, Wees zo concreet mogelijk. Dus bijvoorbeeld “gezond, vers en lekker tussendoortje”

 

3. Technologieën: het aanbod waarmee je de behoefte invult. De term ‘technologie’ moet je hierbij niet al te nauw nemen. Technologie kan betrekking hebben op onder meer:

  • Het product/de dienst zelf. Bijvoorbeeld ‘Vruchtenyoghurt’ of ‘gebruiksadvies’
  • Producteigenschappen. Bijvoorbeeld ‘biologisch, vers, mager’
  • Verkrijgbaarheid. Bijvoorbeeld ‘manier van verpakken, distributie/verkrijgbaarheid, bezorging, levertijd’
  • Imago/merkeigenschappen en -associaties. Bijvoorbeeld ‘gezond, praktisch, stoer’
  • Prijs (goedkoop, value for money)

 

Gebruik van het model:

  • Voordat je begint met tekenen, is het verstandig eerst goed na te denken over de as-indelingen. Soms kan het zinvol zijn verschillende indelingen naast elkaar te hanteren; bijvoorbeeld twee verschillende marktsegmentatie-indelingen. Is dat het geval, teken het voor elke indeling een apart diagram, met de verschillende as-indelingen.
  • Noteer de categorieën van binnen naar buiten. Bij het kruispunt van de assen noteer je de huidige en meest voor de hand liggende categorieën en naarmate je verder uit het centrum gaat de toekomstige en minder voor de hand liggende mogelijkheden.
  • Baken de markt af door het tekenen van de kubus. Binnen de kubus staat de huidige situatie. Welke marktsegmenten bedien je nu? Wat zijn de huidige behoeften van de doelgroep en met welke ‘technieken’ vul je deze momenteel in).
  • Buiten de kubus zie je nu de mogelijkheden ontstaan om je markt, product of aanbod uit te breiden. Door systematisch te variëren met de mogelijkheden, kun je nieuwe producten of productuitbreidingen bedenken, nieuwe marktsegmenten benoemen en nieuwe gebruikersfuncties (behoeften) exploreren. De mogelijkheden zijn:

  • Heb je een duidelijke en logische as-indeling, maar lukt het toch niet tot een goede afbakening te komen, dan is de kans groot dat je twee verschillende markten met een enkel schema probeert af te bakenen. Ook hiervoor geldt, dat je in dat geval meerdere Abell diagrammen moet tekenen: voor elke markt minimaal één.
  • Wil je zien hoe de concurrent in de markt staat, dan kun je er voor kiezen de afbakening van de concurrent in hetzelfde diagram in te tekenen. Je ziet dan meteen de verschillen in marktbenadering van jouw organisatie en die van de concurrent, wat een mooie start is voor een concurrentieanalyse.

 

Nadelen van het Abell diagram
Het Abell diagram biedt in een oogopslag een overzicht van de markt die wordt bediend, de producten en diensten die worden geleverd en de behoeften die hiermee worden ingevuld. Het blijkt daarmee een heel geschikt model voor het afbakenen van de markt en het bediscussiëren hiervan. Toch zijn er ook nadelen:

  • Op de assen kun je maar één marktindeling, productindeling en behoefte indeling noteren. Vaak blijkt dat er meerdere markt, technologie of behoeftedimensies tegelijk nodig zijn voor een duidelijke afbakening. Je moet dan meerdere diagrammen tekenen. Probeer je deze in een enkele indeling te verwerken, dan ontstaat een rommelig geheel en lukt het meestal niet de markt af te bakenen.. De kracht van het model – de eenvoud – is dus tevens de zwakte ervan.
  • Wanneer sprake is van verschillende markten, waarbinnen andere spelregels gelden, andere concurrentiestructuren bestaan en een afwijkende marktbenadering onontbeerlijk is moeten er meerdere Abell diagrammen worden gemaakt.
  • Het model laat geen ruimte over voor beïnvloedende partijen, zoals de overheid en andere stakeholders
  • Veranderingen in de bedrijfskolom kunnen niet worden weergegeven. Per schakel moet er een andere marktafbakening (en model) worden gemaakt.

 

Voorbeelden Abell businessdefinition model

abellvb1

abellvb2




 

abellvb3

abellvb4

abellvb5




 

Meer weten? Wij selecteerden de volgende boeken voor jou.

Klantgestuurde businessmodellen

  Het zijn turbulente tijden. Organisaties zijn naarstig op zoek naar nieuwe markten of naar alternatieve manieren om binnen bestaande markten winstgevend te blijven. En vragen zich af hoe ze kunnen inspelen op veranderingen in hun omgeving. Want als u zich niet voorbereidt op mogelijke koerswijzigingen, wordt u vandaag of

De blauwe oceaan

  Bedrijven hebben altijd groei gezocht in concurrentievoordeel, meer marktaandeel en/of differentiatie. In de toekomst zullen volgens Chan Kim en Renée Mauborgne deze en andere aspecten van concurrentiestrategie geen winstgroei meer opleveren. ‘De blauwe oceaan’ is de neerslag van hun ideeën over concurrentie en de toekomst van het bedrijfsleven. De

 

Aanvullende artikelen

 

Tools om zelf toe te passen

Abell-model zelf maken

Zelf een Abell-model maken Er is veel in Excel te maken, maar een Abell Definition Model is Excel gaat helaas niet lukken. Om die reden hebben we gebruik gemaakt van powerpoint. Download de powerpoint.   In powerpoint kan je het Abell-model aanpassen. Klik op de tekst, selecteer de tekst en

 



Managementmodellensite

Managementmodellensite is een site van professionals voor professionals en van docenten voor studenten. Onze drive zit in het ontwikkelen van mensen en organisaties en modellen zijn daarbij een handig hulpmiddel. Of het nu gaat om een bondige uitleg van modellen, praktisch toepasbare tools en sjablonen of tips voor boeken en artikelen: managementmodellensite is dé site voor praktisch toepasbare informatie over modellen.

Wie zijn we?

De website wordt bijgehouden door gedreven professionals die elk op hun eigen manier een fascinatie hebben voor managementmodellen. Allemaal hebben we hands-on ervaring met de toepassing ervan bij het vormgeven aan organisaties en oplossen van problemen. Meestal hebben we ervaring als docent. We stellen onze kennis en ervaring graag ter beschikking voor algemeen gebruik. Wil je ons leren kennen? We stellen ons op de experts pagina aan je voor.

Wat kunnen we voor je betekenen?

Wij managen niet alleen managementmodellensite.nl, maar zijn ook in ons dagelijks leven actief met ons vak bezig; bijvoorbeeld met het trainen en coachen van medewerkers en het vormgeven en verbeteren van organisaties. Wil je je verder verdiepen in dit onderwerp? Of heb je behoefte aan ondersteuning van een ervaren trainer, coach of adviseur? Neem dan gerust contact op. Er is een goede kans dat we je verder kunnen helpen.