“De laatste vijftig jaar heeft strategisch management zich ontwikkeld tot een zelfstandig vakgebied. Deze evolutie is gepaard gegaan met de totstandkoming van diverse strategieperspectieven. Een van de belangrijkste is toch wel de positioneringsbenadering van Harvard professor Michael Porter.”
Dat stelt Henk W. Volberda, Hoogleraar aan de Rotterdam School of Management, Erasmus Universiteit. Voor de verkiezing van het beste managementboek aller tijden is de keus van Volberda ‘Competitive Advantage’ van Michael Porter. In een uitgebreid betoog geeft hij aan waarom dit volgens hem het beste managementboek ooit is.
Concepten en methodieken
“Strategie is volgens Porter gebaseerd op een keuze van een renderende bedrijfstak en positionering in die bedrijfstak op basis van een generieke strategie (lage kosten, differentiatie of focus). Het behoort een planmatig proces te zijn (formeel), gebaseerd op een uitgebreide analyse van de bedrijfstak (rationeel), en gericht op het ontwikkelen van een ‘grand strategy’ voor de gehele onderneming (consistent). Porter’s analytische benadering heeft in belangrijke mate bijgedragen aan de totstandkoming van het vakgebied strategisch management. Strategie werd opgenomen als ‘capstone course’ in het curriculum van de meeste business schools, grote ondernemingen richtten strategische planningsafdelingen op en strategie consultants en strategische planners ontwikkelden talloze concepten en methodieken gebaseerd op Porter’s werk (o.a. de SWOT analyse, de Boston Consultancy Matrix, de GE Business Screen).”
Lees het hele artikel op MT.nl