“Made to stick’ van de Amerikaanse marketingbroers Dan en Chip Heath is zopas in het Nederlands verschenen onder de titel ‘De plakfactor’, met op de cover het gekende lijmstiftje. Het duo beschrijft aan welke voorwaarden ideeën die blijven plakken moeten voldoen.
Bij het uitwerken en beschrijven gebruiken ze de zogenaamde ‘klittenbandtheorie’. Het geheugen werkt volgens deze theorie als een soort klittenband: hoe meer haakjes een idee heeft, des te beter zal het in het geheugen blijven ‘plakken’.
Zes kenmerken dus voor ideeën die in het geheugen gegrift blijven.
1. Eenvoudig. Een idee moet beperkt blijven tot zijn essentie. Geen balast dus, want dat leidt alleen maar af.
2. Onverwacht. Wie verrassend uit de hoek komt heeft de aandacht van zijn publiek beet en houdt die vast.
3. Concreet. Voorbeelden uit de dagdagelijkse praktijk klinken bekend in de oren. Het publiek voelt zich betrokken en loopt zo mee. Geen vaktaal dus.
4. Geloofwaardig. Statistieken, foto’s, quotes ondersteunen de geloofwaardigheid van een stelling. Wie zelf geen autoriteit is leent die dus best even elders.
5. Met gevoel. De emotie van zijn toehoorders of lezers aanspreken verleent een extra dimensie aan een betoog. Mensen voelen zich betrokken want worden herinnerd aan gelijkaardige persoonlijke emoties.
6. Met een verhaal. Dank zij een verhaallijn kan een gedachtengang en het resulterende idee beter worden gevat en onthouden. Verhalen zijn concreet, aanschouwelijk en blijven goed ‘plakken’.