The One Number You Need to Grow




De CEO’s in de zaal wisten alles van de kracht van loyaliteit. Ze hadden hun bedrijven al omgevormd tot marktleiders, grotendeels door het opbouwen van intens loyale relaties met klanten en werknemers. Nu waren de chief executives – van Vanguard, Chick-fil-A, State Farm en een half dozijn andere toonaangevende bedrijven – bijeengekomen om een dag lang inzichten uit te wisselen die hen zouden helpen hun loyaliteitsinspanningen verder te verbeteren. En wat ze hoorden van Andy Taylor, de CEO van Enterprise Rent-A-Car, was meeslepend.

Taylor en zijn senior team hadden een manier bedacht om klantenloyaliteit te meten en te beheren zonder de complexiteit van traditionele klantonderzoeken. Elke maand ondervroeg Enterprise haar klanten met slechts twee eenvoudige vragen, één over de kwaliteit van hun huurervaring en de andere over de kans dat ze opnieuw zouden huren bij het bedrijf. Omdat het proces zo eenvoudig was, was het snel. Hierdoor kon het bedrijf binnen enkele dagen gerangschikte resultaten voor zijn 5.000 Amerikaanse filialen publiceren, waardoor de kantoren in realtime feedback kregen over hoe ze het deden en de mogelijkheid om van succesvolle peers te leren.

Lees het hele artikel op HBR.







Dit artikel past onder andere bij het Kano-model.