De OKR-gids: van strategie naar executie (Engelstalig)




Als er iets zo onderscheidend is aan OKR, is het het feit dat het zowel een hulpmiddel voor het stellen van doelen is als een management framework dat iedereen in een organisatie efficiënt synchroniseert om strategisch te bewegen naar zijn korte en lange termijn doelen. Evolution4All heeft hier een E-book over geschreven.

Voor nagenoeg ieder groot en middelgroot bedrijf is het een veel voorkomende uitdaging dat iedereen in de gaten kan houden waar het groeiend bedrijf voor staat. Een groeiend personeelsbestand betekent ook dat we de vraag moeten stellen hoe we de teams betrokken en gemotiveerd bij kunnen laten dragen aan het bereiken van de langetermijndoelen van het bedrijf. Gezien traditionele structuur van bedrijven waar het stellen van doelen een proces is dat uitsluitend en exclusief is voor de mensen in de top van de organisatie, blijft het personeel hun werk doen zonder de waarde te zien en te begrijpen van hun bijdrage aan het bereiken van de doelen. Dit is een recept voor een niet betrokken en ongemotiveerd personeelsbestand. Dit is ook de reden waarom veel werknemers niet op hun best kunnen presteren vanwege de fundamentele ontkoppeling met het werk dat ze doen. Er is geen gevoel van eigendom.

Ook zijn de plannen en doelen van een bedrijf vaak te abstract en van een hoog niveau waar reguliere werknemers niet aan voldoen begrijp de concepten. Hierdoor voelen ze zich onbeduidend en drijven ze verder weg van het fundamentele richting waar hun bedrijf naartoe gaat. Vergeet niet dat werknemers sociale en denkende wezens zijn. Wij allen behoefte hebben aan een gevoel van doelgerichtheid. En vaker wel dan niet, het is precies de reden waarom we dat willen werken voor specifieke bedrijven. Wanneer we de richting van ons werk of bedrijf niet begrijpen op weg naar, dit creëert onzekerheid die uiteindelijk zal leiden tot ontkoppeling van het werk.

Medewerkers zien het grote geheel niet en zelfs als ze dat soms wel kunnen, kunnen ze zich er nauwelijks mee verhouden. En wanneer ze iets niet begrijpen, zorgt dit voor onzekerheid. De onzekerheid creëert de kloof en uiteindelijk de kloof wordt precies de reden waarom ze niet op hun best kunnen presteren. Dit is waar OKR de kloof overbrugt tussen de (zeer) menselijke aard van alle werknemers van de 21ste eeuw en de strategische doelen die een bedrijf wil bereiken. Het kader is gericht op unificatie en synchronisatie van elk lid van een bedrijf om de langetermijndoelstellingen te begrijpen en te internaliseren.

Lees het hele artikel en download de pdf.