Modellen thematisch

Basisomgevingen van een organisatie

Basisomgevingen van een organisatie

Vier dimensies van de omgeving zijn voor de organisatie van belang: stabiliteit, complexiteit, diversiteit, vijandigheid. Stabiliteit Mintzberg stelt dat hoe dynamischer de omgeving is, hoe organischer de structuur. Is de omgeving stabiel dan kunnen werkzaamheden en veranderingen goed worden voorspelt en kan gekozen worden voor bureaucratie. Complexiteit Met betrekking tot

Lees meer

BSC Strategiekaart

BSC Strategiekaart

  De vier perspectieven van de Balanced ScoreCard hebben een duidelijke relatie met elkaar, er zit een soort volgordelijkheid in: Leer- en groeiperspectief: Welke medewerkersvaardigheden, informatiesystemen en wat voor klimaat is nodig om de interne processen en klantrelaties voortdurend te verbeteren? Intern perspectief: In welke interne processen moet de organisatie

Lees meer

Bestanddelen interventie

Bestanddelen interventie

Interveniëren is in principe tussenbeide komen of ingrijpen. De ene keer kan dat diagnostisch zijn, de andere keer probleemoplossend of procesbewakend. Bij veranderingsprocessen is het begrip interventie voornamelijk toegespitst geweest op mensen in de organisatie. De meeste interventiemethoden binnen organisatieontwikkeling werden toch vooral gebruikt om nieuw gedrag aan te leren.

Lees meer

Berenschot

Berenschot

  De stappen in het model van Berenschot: Bepalen strategisch venster (verkenning van missie, visie en ambitie), Externe analyse (ontwikkelingen van markt en omgeving), Interne analyse (ondernemingsontwikkelingen incl. financiën), Synthese en opties (vertalen en genereren strategische opties), Waardering en strategische keuze (inschatten risico’s en haalbaarheid) Uitwerking en planning (vertalen in

Lees meer

Bedrijfstak en bedrijfskolom

Bedrijfstak en bedrijfskolom

  De bedrijfskolom is de naam voor de opeenvolgende stappen (participanten of schakels in het voortbrengingsproces) die een product doormaakt, voordat het bij de klant, de consument is. Zo’n bedrijfskolom heeft de vorm van een schema, waarin bovenin de grondstoffen staan en onderin de detaillist. Het product komt uiteindelijk bij

Lees meer

Benchmarking

Benchmarking

  De term benchmarking wordt vandaag de dag te pas en te onpas gebruikt. Begripsverwarring dreigt te ontstaan doordat elke vorm van onderlinge bedrijfsvergelijking het etiket benchmarking opgeplakt krijgt. Elke prestatiebepaling, intern meetproces en spiegeling aan één of andere maatstaf wordt tegenwoordig bestempeld als een benchmarking activiteit. Maar het gaat

Lees meer

BCG-matrix

BCG-matrix

De BCG-matrix is het bekendste model binnen de portfolio-analyse en is begin jaren zeventig ontwikkeld door de Boston Consulting Group. Door gebruik te maken van de BCG-matrix kan een organisatie inzicht krijgen in de marktkenmerken van hun producten en diensten, en de evenwichtigheid van de opbouw van het assortiment. De

Lees meer

BART

BART

  De leiding van bedrijven die op zoek zijn naar nieuwe markten, nieuwe producten, nieuwe technologieën of combinaties hiervan, kunnen dit het beste projectmatig aanpakken. Voor een directie is het van belang te weten wat ze krijgen, wanneer ze het krijgen en hoeveel het oplevert. Het model BART helpt bij

Lees meer

Ansoffmatrix

Ansoffmatrix

  De Ansoffmatrix is een stuk marketinggereedschap dat bedacht is door Igor Ansoff (1918-2002) die het voor het eerst publiceerde in een artikel in 1957. De matrix maakt het voor marketeers mogelijk om de wijze van zakelijke groei te bepalen aan de hand van bestaande en/of nieuwe producten enerzijds en

Lees meer