Vier dimensies van de omgeving zijn voor de organisatie van belang: stabiliteit, complexiteit, diversiteit, vijandigheid. Stabiliteit Mintzberg stelt dat hoe dynamischer de omgeving is, hoe organischer de structuur. Is de omgeving stabiel dan kunnen werkzaamheden en veranderingen goed worden voorspelt en kan gekozen worden voor bureaucratie. Complexiteit Met betrekking tot
Lees meer →Modellen thematisch
De vier perspectieven van de Balanced ScoreCard hebben een duidelijke relatie met elkaar, er zit een soort volgordelijkheid in: Leer- en groeiperspectief: Welke medewerkersvaardigheden, informatiesystemen en wat voor klimaat is nodig om de interne processen en klantrelaties voortdurend te verbeteren? Intern perspectief: In welke interne processen moet de organisatie
Lees meer →Interveniëren is in principe tussenbeide komen of ingrijpen. De ene keer kan dat diagnostisch zijn, de andere keer probleemoplossend of procesbewakend. Bij veranderingsprocessen is het begrip interventie voornamelijk toegespitst geweest op mensen in de organisatie. De meeste interventiemethoden binnen organisatieontwikkeling werden toch vooral gebruikt om nieuw gedrag aan te leren.
Lees meer →De stappen in het model van Berenschot: Bepalen strategisch venster (verkenning van missie, visie en ambitie), Externe analyse (ontwikkelingen van markt en omgeving), Interne analyse (ondernemingsontwikkelingen incl. financiën), Synthese en opties (vertalen en genereren strategische opties), Waardering en strategische keuze (inschatten risico’s en haalbaarheid) Uitwerking en planning (vertalen in
Lees meer →De bedrijfskolom is de naam voor de opeenvolgende stappen (participanten of schakels in het voortbrengingsproces) die een product doormaakt, voordat het bij de klant, de consument is. Zo’n bedrijfskolom heeft de vorm van een schema, waarin bovenin de grondstoffen staan en onderin de detaillist. Het product komt uiteindelijk bij
Lees meer →De term benchmarking wordt vandaag de dag te pas en te onpas gebruikt. Begripsverwarring dreigt te ontstaan doordat elke vorm van onderlinge bedrijfsvergelijking het etiket benchmarking opgeplakt krijgt. Elke prestatiebepaling, intern meetproces en spiegeling aan één of andere maatstaf wordt tegenwoordig bestempeld als een benchmarking activiteit. Maar het gaat
Lees meer →Fase 1 – onbewust onbekwaam: je hebt niet door dat je onbekwaam bent of dat gedrag niet effectief is. Fase 2 – bewust onbekwaam: je wordt je bewust dat je onbekwaam bent en dat je gedrag niet effectief is en je leert hoe het anders en beter kan. Fase 3
Lees meer →De BCG-matrix is het bekendste model binnen de portfolio-analyse en is begin jaren zeventig ontwikkeld door de Boston Consulting Group. Door gebruik te maken van de BCG-matrix kan een organisatie inzicht krijgen in de marktkenmerken van hun producten en diensten, en de evenwichtigheid van de opbouw van het assortiment. De
Lees meer →De leiding van bedrijven die op zoek zijn naar nieuwe markten, nieuwe producten, nieuwe technologieën of combinaties hiervan, kunnen dit het beste projectmatig aanpakken. Voor een directie is het van belang te weten wat ze krijgen, wanneer ze het krijgen en hoeveel het oplevert. Het model BART helpt bij
Lees meer →De Ansoffmatrix is een stuk marketinggereedschap dat bedacht is door Igor Ansoff (1918-2002) die het voor het eerst publiceerde in een artikel in 1957. De matrix maakt het voor marketeers mogelijk om de wijze van zakelijke groei te bepalen aan de hand van bestaande en/of nieuwe producten enerzijds en
Lees meer →