Voor diegenen die op zoek zijn naar een boeiende en interactieve benadering om het OCAI-model (model concurrerende waarden van Cameron en Quinn) te verkennen en toe te passen, biedt deze tool een geschikte oplossing. De tool is specifiek ontworpen om individuen en teams in staat te stellen op een boeiende en leerzame wijze kennis te ontwikkelen en toe te passen.
Het OCAI-model is een krachtig instrument dat organisatieculturen verdeelt in vier verschillende typen.
De tool bestaat uit vier documenten, die een fundament vormen voor een goed begrip van dit model:
1. Instructie powerpoint-slide: deze slide kan worden gebruikt om de deelnemers te instrueren.
2. Vier werkvellen met kenmerkende begrippen: elk van deze werkbladen bevat kenmerkende begrippen die verbonden zijn met een van de vier cultuurtypen. Ze zijn specifiek ontworpen om te helpen bij het begrijpen van de eigenschappen van elk cultuurtype.
3. Werkblad met het model: dit werkblad biedt de nodige structuur om de begrippen te ordenen en te plaatsen in de juiste kwadranten. Het fungeert als een praktische gids voor het samenstellen van de puzzelstukjes van het model. Print het werkblad op A3-formaat.
4. Powerpoint-slide met de begrippen in de juiste kwadranten: deze presentatieslide bevat de sleutel tot het oplossen van de puzzel, waarop de begrippen correct zijn geplaatst in de juiste kwadranten.
De werkwijze is als volgt: de deelnemers beginnen met het knippen of snijden van de vier werkvellen in stukken, waardoor vier sets van tien kaartjes ontstaan. Vervolgens worden deze kaartjes willekeurig gemengd. Het doel is om als team zo snel mogelijk de juiste kaartjes in de juiste kwadranten te plaatsen.
Zodra een team gelooft dat ze alle kaartjes correct hebben gesorteerd, krijgen de andere teams nog maximaal drie minuten om hun eigen puzzel op te lossen en te perfectioneren.
Na afloop van de puzzelrace wordt de oplossing onthuld. Hiervoor wordt de powerpoint-slide gebruikt waarop de begrippen correct zijn geplaatst in de juiste kwadranten. Begrippen die niet op de juiste plek liggen, worden terzijde gelegd, waarbij elk verkeerd geplaatst kaartje leidt tot een minpunt.
Niet alleen dat, de volgorde waarin de teams geloven dat ze klaar zijn, bepaalt de pluspunten. Bijvoorbeeld, als er drie teams zijn, krijgt het team dat als eerste klaar is drie pluspunten, het tweede team krijgt twee pluspunten en het laatste team krijgt één pluspunt.
Dit spannende en educatieve spel vormt een uitstekende gelegenheid om samen met het team de fundamenten van het OCAI-model te verkennen en begrijpen. Het vergroot niet alleen de kennis, maar versterkt ook de teamcohesie en voegt een leuke dimensie toe aan het leerproces.
De volgende begrippen worden gebruikt om deze in te delen in de dominante cultuurtypen familiecultuur, adhocratiecultuur, hiërarchische cultuur en marktcultuur:
- Samenwerking
- Teamwork
- Familiegevoel
- Ondersteuning
- Empathie
- Vertrouwen
- Participatie
- Delen
- Cohesie
- Informeel
- Innovatie
- Creativiteit
- Flexibiliteit
- Experiment
- Autonomie
- Ondernemerschap
- Risicobereidheid
- Vernieuwing
- Zelfexpressie
- Onconventioneel
- Structuur
- Hiërarchie
- Efficiëntie
- Regelgeving
- Stabiliteit
- Autoriteit
- Controle
- Taakgericht
- Procedures
- Bureaucratie
- Concurrentie
- Prestatie
- Winst
- Klantgericht
- Resultaat
- Externe oriëntatie
- Zakelijk
- Doelgericht
- Efficiëntie
- Risicobeperking