googletag.pubads().setRequestNonPersonalizedAds(0)

De volgende Kodak?





 

Kodak, dat ooit ongenaakbaar aan de top stond van de foto- en filmindustrie, in een volgend decennium zelfs pionier was in de digitale fotografie, en toen… bijna failliet ging. Kodak heeft in innovatieland een negatieve betekenis gekregen: die van welwillende maar logge company voor wie de innovatiestroom te snel ging.

Elke manager begrijpt dat innoveren nu, een tijd van versnelde ontwikkeling en toenemende complexiteit, belangrijker is dan ooit. Niemand wil de volgende Kodak worden. Toch worstelen grote ondernemingen met interne innovatie: ze willen wel, maar kunnen zich geen fouten veroorloven: men stimuleert om op safe te spelen. Het ontbreekt grote ondernemingen vooral aan juist díe eigenschap die essentieel is voor innovatie: creatievermogen. Snelheid, wendbaarheid, aanpassingsvermogen: ondernemende executiekracht. Een ‘musthave, stellen Butler & Tischler in hun boek Design to Grow (2015).

Hoe zou het dan wel kunnen? Door multidisciplinaire startupteams, bestaande uit intra- en entrepreneurs, developers, designers en experts, de ruimte te geven om te experimenteren. ‘Any company can get smarter by using design to learn and adapt’, aldus Butler & Tischler.

Dit maakt nog eens duidelijk dat organisaties, en niet alleen ondernemingen, zich voortdurend moeten afvragen of ze nog passen in de omgeving waarin ze actief zijn. Dat is niet alleen naar de omgeving kijken, maar vooral ook naar de organisatie zelf. Men moet zich eigenlijk voortdurend afvragen of de structuur, cultuur, processen, samenwerking en innovatief vermogen nog wel passen bij de doelen en de omgeving van de organisatie. Het voorbeeld van Kodak toont ook aan dat het lastig is en hoe het mis kan gaan. Het is een beetje als ‘jezelf echt goed bekijken kan zo confronterend zijn’. Dit geeft in essentie ook aan waar het bij een interne analyse om gaat:

  • Analyseren we goed en niet alleen met ‘onze eigen gekleurde bril’ op? Zijn bekwaamheden ook echt marktgericht en onderscheidend en zien we ook de eigen tekortkomingen?
  • Analyseren we niet alleen de harde kant van de organisatie, maar ook de elementen van creativiteit, experimenteren, innoveren, stimuleren, ondernemen, ontwikkelen en gezamenlijk leren?
  • Analyseren we ook de samenhang van de functionele gebieden van de organisatie?






Managementmodellensite

Managementmodellensite is een site van professionals voor professionals en van docenten voor studenten. Onze drive zit in het ontwikkelen van mensen en organisaties en modellen zijn daarbij een handig hulpmiddel. Of het nu gaat om een bondige uitleg van modellen, praktisch toepasbare tools en sjablonen of tips voor boeken en artikelen: managementmodellensite is dé site voor praktisch toepasbare informatie over modellen.

Wie zijn we?

De website wordt bijgehouden door gedreven professionals die elk op hun eigen manier een fascinatie hebben voor managementmodellen. Allemaal hebben we hands-on ervaring met de toepassing ervan bij het vormgeven aan organisaties en oplossen van problemen. Meestal hebben we ervaring als docent. We stellen onze kennis en ervaring graag ter beschikking voor algemeen gebruik. Wil je ons leren kennen? We stellen ons op de experts pagina aan je voor.

Wat kunnen we voor je betekenen?

Wij managen niet alleen managementmodellensite.nl, maar zijn ook in ons dagelijks leven actief met ons vak bezig; bijvoorbeeld met het trainen en coachen van medewerkers en het vormgeven en verbeteren van organisaties. Wil je je verder verdiepen in dit onderwerp? Of heb je behoefte aan ondersteuning van een ervaren trainer, coach of adviseur? Neem dan gerust contact op. Er is een goede kans dat we je verder kunnen helpen.