Organisatieanalyse van Starbucks





 

Een organisatieanalyse van Starbucks op basis van het model organisatieanalyse van Rorink & Öztürk.

Starbucks is nu de belangrijkste koffiebrander, marketeer en retailer van speciale koffie ter wereld en actief in 65 landen. Starbucks Corporation koopt en brandt hoogwaardige koffie die ze verkopen samen met handgemaakte koffie, thee en andere dranken en een verscheidenheid aan vers voedsel door middel van eigen winkels. Starbucks verkoopt ook een verscheidenheid aan koffie en thee en licenties van hun merken via andere kanalen zoals winkels en supermarkten. In aanvulling op het merk Starbucks Coffee verkopen ze ook onder de volgende merken: Teavana, Tazo, Seattle’s Best Coffee, Evolution Fresh, La Boulange en Ethos.

Doelstellingen

Het doel is om Starbucks te behouden als een van de meest erkende en gerespecteerde merken in de wereld. Om dit te bereiken, streven ze naar een gedisciplineerde expansie van het wereldwijde winkelbestand in zowel bestaande, ontwikkelde markten zoals de VS als ook in nieuwe groeimarkten zoals China. Daarnaast blijft men, door gebruik te maken van de ervaring die is opgedaan via het traditionele winkelmodel, de consument nieuwe koffie en andere producten bieden in een verscheidenheid van vormen, nieuwe categorieën en via diverse kanalen. Men gelooft nu ook in Starbucks Global Responsibility strategie met betrekking tot het ethisch inkopen van hoge kwaliteit koffie en het leveren van een positieve bijdrage aan de gemeenschap waarin ze zaken doen.

Medewerkers

Starbucks had ongeveer 254.000 mensen wereldwijd in dienst per september 2016. In de Verenigde Staten zijn ongeveer 170.000 mensen in dienst van Starbucks met ongeveer 162.000 medewerkers in eigen winkels en de rest in ondersteunende diensten: opslag, productie en distributie. Ongeveer 84.000 medewerkers zijn bij Starbucks in dienst buiten de VS, met ongeveer 81.000 in eigen winkels en de rest in de regionale diensten. Het aantal Starbucks medewerkers dat lid is van een vakvereniging is niet significant. Starbucks gelooft dat hun huidige relaties met hun medewerkers goed zijn.

Merk

Wij geloven dat we wereldwijd een uitstekende reputatie hebben opgebouwd voor de kwaliteit van onze producten, voor de levering van een consequent positieve ervaring van de consument en voor ons programma van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Ons merk wordt erkend in de hele wereld en we hebben een hoge rating in de wereldwijde merkwaarde studies gekregen. Om succesvol te zijn in de toekomst, met name buiten de VS waar het merk Starbucks minder bekend is, geloven we dat we moeten behouden, groeien en profiteren van de waarde van onze merken in alle verkoopkanalen. Merkwaarde is deels gebaseerd op de perceptie van de consument op een verscheidenheid van subjectieve kwaliteiten.

Strategie

Onze business strategie, met plannen voor nieuwe winkels, foodservice, merkproducten en andere initiatieven, steunt in belangrijke mate op een verscheidenheid aan zakelijke partners. Licentiehouders en food service operators zijn veelal bevoegd om onze logo’s te gebruiken en bieden dranken, voedsel en andere producten onder onze merknaam rechtstreeks aan klanten.

Operations

We bieden training, ondersteuning en toezicht op de activiteiten van deze business partners. Toch kan de kwaliteit van het product en de service die zij leveren verminderd worden door factoren buiten onze controle. We geloven dat klanten dezelfde kwaliteit van producten en service van onze licentiehouders en food service providers verwachten te krijgen als bij ons. We streven er naar om hiervoor te zorgen dit niet te laten afhangen van een bezoek aan een eigen winkel, een winkel in licentie of food service locatie.

Sourcing en Risk Management

We kopen ons voedsel, drank en andere producten bij een breed scala van binnenlandse en internationale business partners in onze supply chain activiteiten. In bepaalde gevallen worden dergelijke producten geproduceerd en direct ingekocht door onze licentiehouders. De vraag van consumenten naar onze producten en onze merkwaarde kan aanzienlijk verminderen als wij, onze licentiehouders of andere zakelijke partners niet aan de kwaliteit van onze producten kunnen voldoen. We zullen optreden in geval van een onethische of sociaal onverantwoorde wijze van handelen met betrekking tot de inkoop of de inhoud van onze producten, het niet voldoen aan wet- en regelgeving of dat leidt tot een niet consequent positieve ervaring van de consument in ieder van onze markten.

Bron: Starbucks Fiscaal Jaarverslag 2016

Missie van Starbucks

‘Het inspireren en voeden van de ziel – één persoon, één kop en één gemeenschap tegelijk.’

Deze missie vertaalt Starbucks in de principes voor elke dag:

De koffie

Het is ons altijd om kwaliteit gegaan en dat zal altijd zo blijven. We zoeken vol passie naar de beste (verantwoord geproduceerde) koffiebonen, we branden ze uiterst zorgvuldig en we proberen de levens te verbeteren van de mensen die ze telen. We voelen ons daar erg betrokken bij. Ons werk is nooit klaar.

De partners

We praten over ‘partners’ omdat het niet alleen werk is, maar een passie. Samen streven we naar diversiteit en creëren we een plek waar we allemaal onszelf kunnen zijn. We behandelen elkaar altijd met respect en waardigheid. En we houden elkaar aan die norm.

De gasten

We zijn volledig betrokken, we maken contact met onze gasten, lachen met ze en geven ze een steuntje in de rug – al is het maar voor even. Natuurlijk begint het met de belofte van een perfect bereid drankje, maar ons werk gaat veel verder. Waar het echt om gaat, is menselijk contact.

De vestigingen

Zodra onze gasten merken dat ze zich hier thuis voelen, worden onze vestigingen een toevluchtsoord, even weg van de zorgen buiten, een plek waar je je vrienden kunt ontmoeten.

De gemeenschappen

Elke vestiging maakt onderdeel uit van een gemeenschap en we nemen onze verantwoordelijkheid om goede buren te zijn serieus. Waar we zaken doen willen we welkom zijn. De wereld kijkt naar Starbucks om een nieuwe norm te stellen.

De aandeelhouders

We weten dat succes op deze gebieden het soort succes is dat goed is voor onze aandeelhouders. We nemen onze verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat al deze elementen kloppen, zodat Starbucks – samen met alle betrokkenen – zich kan handhaven en kan bloeien.

Milieumissie

Starbucks wil de rol spelen van leider op het gebied van milieu bij alle facetten van ons bedrijf.

Bron: Starbucks.com

 




STERKTEN
ZWAKTEN

Strategie & marketing

  • Creëren van een unieke koffiebeleving door het bieden van kwaliteit en service.
  • Differentiatiestrategie: voortdurende productinnovatie.
  • Mondiale groeistrategie gebaseerd op merkbekendheid en goodwill.
  • Kennis van de markt en trends.
  • Uitstekende E-Marketing en Brand management.
  • Verhogen omzet per store.
  • Goede financiële positie en resultaten.
  • Vergt hoge investeringen en vergroot risico’s.
  • Relatief dure producten.
  • Verminderde aandacht voor efficiëntie en kostenbeheersing.
  • Grote afhankelijkheid van de VS-markt.

Management

  • Inspirerend leiderschap met sterke visie.
  • Management is gericht op innovatie en het creëren van teamgevoel.
  • Management is de belangrijkste ‘driver’ van het succes.
  • Zeer afhankelijk van het huidige topmanagement.
  • Minder aandacht voor resultaatgericht sturen op winst en efficiëntie.

Structuur

  • Geografische divisiestructuur: Noord Amerika, Azië Pacific, EMEA.
  • Vrij losse organisatiestructuur met drie managementlagen.
  • Retail stores: company owned en franchising.
  • Strategische allianties, bijvoorbeeld PepsiCo (frappuchino dranken), Breyer’s (ijs), Hear Music (muziek).
  • Gevaar van het ontstaan van units die een eigen beleid gaan voeren / uitvoeren.
  • Duale structuur vermindert de grip op brand management.

Cultuur

  • Het creëren van het teamgevoel: partners.
  • Corporate Social Responsibility (CSR).
  • Balans tussen winstgevendheid en maatschappelijke betrokkenheid.
  • Negatief imago van een multinational.
  • Processen & innovatie

    • Processen zijn horizontaal gericht: op retail en marketing.
    • Goede procesondersteuning door ICT.
    • Geen verticaal geïntegreerde onderneming: sterk afhankelijk van partners voor inkoop van koffiebonen en een verlies aan handelsmarge.
    • Prijsschommelingen koffiebonen op wereldmarkt.

    Medewerkers & leren

    • Medewerkers worden gezien als partners in business.
    • Hoge motivatie medewerkers: lage organisatiegraad vakverenigingen.
    • Goed geschoolde medewerkers (barista’s), training & opleiding.
    • Uitstekend aanvullend beloningspakket.
    • Te lage omzet per medewerker.
    • Minder scholing op het stroomlijnen van processen en verminderen van verspillingen.
    • Relatief hoge personeelskosten.

    Eindoordeel

    Op basis van de analyse met behulp van het organisatiemodel Rorink & Öztürk kunnen we stellen dat Starbucks in de samenhang effectief is. Men heeft een duidelijke visie & strategie en bijpassende kernwaarden. Beide zijn bij het management en medewerkers bekend en deze handelen ernaar. De uitvoering van de strategie wordt voldoende ondersteund door structuur & processen en goed door medewerkers & competenties.