In een salesfunnel gaan we ervan uit dat we een aantal stappen moeten doorlopen, voordat we orders kunnen schrijven. De klassieke stappen in een verkoopproces: je moet eerst een x keer bellen, dan volgen een x aantal bezoeken, op basis waarvan je een x aantal offertes mag uitbrengen, wat uiteindelijk resulteert in orders.
Voor het berekenen van de huidige salesfunnel en het doorrekenen van een verbeterde salesfunnel, moet je een aantal vragen stellen:
- Hoeveel keer bel je gedurende een belactie?
- Hoeveel keer bellen heb je nodig voor het maken van een afspraak?
- Hoeveel afspraken heb je nodig om een offerte te mogen uitbrengen?
- Hoeveel offertes heb je nodig voor een opdracht?
- Hoe groot is de gemiddelde opdracht waarde?
- Hoeveel % zou je harder kunnen werken?
- Hoeveel % zou je kwalitatiever kunnen werken?
Deze vragen leveren een aantal KPI’s op:
- Aantal calls
- Aantal bezoeken
- Aantal offertes of aanbiedingen
- Aantal orders
Op basis van de percentages voor harder werken en kwalitatiever werken, krijg je uiteindelijk een viertal scenario’s voor je sales:
- Huidige situatie
- Situatie waarin je harder werkt
- Situatie waarin je kwalitatiever werkt
- Situatie waarin je én harder én kwalitatiever werkt

Verified content: alle content op deze website is grondig gecheckt op betrouwbaarheid. Ieder model is voorzien van een bondige uitleg, praktisch toepasbare tools en sjablonen of tips voor boeken en artikelen: managementmodellensite is dé site voor praktisch toepasbare informatie over modellen.