Leiding geven aan de generatie Y

 

 

 

Ze lezen nauwelijks nog kranten, racen over internet, kunnen niet zonder hun smartphone, netwerken zich suf en opereren graag in teamverband. Leuk, die Y-werkers. Maar hoe geeft u daar effectief leiding aan?

Het is de eerste generatie die met internet is groot geworden. Geboren tussen 1980 en de eeuwwisseling en opgegroeid in een wereld van weelde en volop keuzevrijheid. Een generatie ook van wie de eerste exponenten zich het afgelopen decennium voor het eerst op de arbeidsmarkt hebben geroerd. Deze Y-werker, ook wel aangeduid als Millenials, de Einstein-generatie of Generation Next, heeft zich volgens sociale wetenschappers vooral laten vormen door de enorme opkomst van internet. Eerst was daar de pc thuis, toen kwam het world wide web, gevolgd door gadgets, mobieltjes en sociale netwerken. Carrière maken en plezier beleven gaan hand in hand in de manier waarop de Y’er zijn leven indeelt. Een generatie die om een eigen aanpak vraagt dus. MT verschaft u daarom acht managementtips waarmee u de Y-werker volop kunt laten excelleren.

Tip 1 – Omarm de flexibele tijden

Voor de generatie Y is werken zoals gezegd vooral a way of life. Een activiteit die naadloos moet passen in een complete levensstijl. En dat leven ziet er als volgt uit: een iPhone of BlackBerry in de broekzak, altijd en overal internet, veel contact met soortgenoten, in alles de wens om plezier te maken en flexibele tijden als het gaat om werk, sport en ontspanning. Om even op dat laatste punt in te zoomen: voor u als manager is dat iets om rekening mee te houden. De typische Y’er gedijd het beste op een werkplek waar hij wordt afgerekend op resultaten in plaats van aanwezigheid. Wees daarin dus flexibel. Creëer mogelijkheden voor mobiel werken en monitor langs de zijlijn de verrichtingen.

Tip 2 – Endorse de sociale netwerken

Nu vraagt u zich misschien af: de verrichtingen monitoren als hij er niet is, hoe dan? Nou, wel eens aan Twitter gedacht? Een echte Y-werker meldt zich minstens een keer of tien per dag op dit microblog waar hij zijn ervaringen en kennis met de rest van de wereld deelt. Word follower en houd zo bij waar uw medewerker zoal mee bezig is die dag. Weet u nog maar bitter weinig over de mogelijkheden die social media biedt en pakken zich boven uw hoofd dikke wolken van vraagtekens samen als er termen als profielenwebsite en Tweetdeck over tafel worden geslingerd? Wellicht is dit toch een goed moment om met uw tijd mee te gaan. De Y-werker wil sociaal zijn, altijd en overal, dus ook tijdens kantooruren. Social media verbieden werkt niet, het endorsen wel. Bovendien, hoe groter en boeiender het netwerk van uw jonge collega, hoe meer waarde hij heeft voor de organisatie.

Tip 4 – Zoek het contact op

Veel contact tussen de Y-werkers onderling mag zich dan afspelen op het web, het belang aan persoonlijke aandacht is er niet minder om. In dit nieuwe informatietijdperk is netwerken gelijk aan kennis delen. Via sociale kanalen, YouTube, e-mail, maar ook per sms en uiteraard face to face. Voor u belangrijk om te weten. De manager die zich opsluit in zijn kantoor en slechts een paar keer per dag even naar buiten komt om te luchten, hoeft niet te rekenen op een hoge notering in de populariteitpoll. Zoek het contact met uw jonge collega liever op. Actief en onder meer op de manieren die we u zojuist hebben voorgeschoteld. De Y-werker kan niet zonder.

Tip 5 – Geef als manager regelmatig feedback

De Y’er is als een Formule 1-wagen: racen kan ‘ie als geen ander, maar tijdens de wedstrijd wil hij wel af en toe horen hoe de vlag erbij hangt. Een van de belangrijkste contactmomenten is dan ook het voortgangsgesprek. De Y-werker wil bijgepraat worden over wat u van zijn prestaties vindt. Niet eens per jaar om kwart voor vijf vrijdagmiddag, maar het liefst met enige regelmaat. Plan daarom voortdurend evaluatiemomenten waarin u de voortgang bespreekt. Wees bovendien niet bang om direct commentaar te geven op geleverd werk. Een gemiddelde Y’er ziet kritiek niet als rechtstreekse aanval, maar als feedback om verder te groeien. Onder leden van deze jonge generatie bestaat een soort verlangen om continu getest te worden.

Tip 6 – Zorg voor een relaxte werkomgeving

Deze generatie kenmerkt zich door een veel intensere manier van samenwerken. Stonden de jaren negentig nog symbool voor individualisering, dit wordt het decennium waarin het vooral draait om teamwork. Y-werkers geloven in de som van 1 + 1 = 3 en zoeken daarom het liefst actief naar samenwerkingsmogelijkheden met gedreven collega’s en andere soortgenoten. Sfeer op kantoor wordt daarom als heel belangrijk ervaren. En daar komt u om de hoek kijken. Zorg voor een ontspannen en sfeervolle werkomgeving (tip: pooltafel, zitzakken en een gameconsol), doe aan teambuilding en blaas die vrijdagmiddagborrel weer eens nieuw leven in.

Tip 7 – Werk met bonussen

Van een extra bonusje op zijn bankrekening is de Y-werker bepaald niet vies. Eigenlijk vindt hij het er zelfs een beetje bij horen. Goede prestaties moeten immers worden beloond. Maak gebruik van die kennis in uw salarisstrategie. Bied een lager basisloon en stel premies in het vooruitzicht wanneer bepaalde targets zijn behaald. Een Y’er kan daar prima mee leven. Sterker nog, hij krijgt er energie van!

Tip 8 – Maak een groeiplan

Geld is belangrijk, carrière maken absolute noodzaak. Als de Y-werker het gevoel heeft zich niet voldoende te kunnen ontwikkelen op een werkplek, dan is hij snel vertrokken. Een gebrek aan voldoende loopbaanperspectief is voor de helft van de Nederlandse Y’ers zelfs de belangrijkste reden om een bedrijf te verlaten. Stel daarom direct een groeiplan op. Hierin staat duidelijk vermeld hoe de jonge medewerker zich wil ontwikkelen en welke middelen daarvoor nodig zijn. Ook hiervoor geldt overigens weer: regelmatig overleg plegen of de ingezette koers naar het beoogde doel leidt is van evident belang.

Bron: mt.nl

Auteur: Johan van Schagen

Datum: 29 september 2010

 

 

 

Gert Jan Schop

Nu even ‘met de pet op’ van eigenaar en eindredacteur. Mijn drive zit in het ontwikkelen van mensen en organisaties. Managementmodellensite.nl draagt daaraan bij. Naast consultant, adviseur en businesscoach treed ik af en toe op als docent en trainer.

Wat kan ik voor je betekenen?

Als consultant, adviseur en businesscoach ondersteun en begeleid ik jou en/of je organisatie graag bij processen op het gebied van leren, ontwikkelen, veranderen, strategie en implementatie. Contact? Stuur een mail naar info@gertjanschop.nl.