Uit dit onderzoek onder 1.700 werknemers in de VS, China, Zuid Afrika, Engeland en Australië bleek dat meer dan 60 procent van de kantoorwerkers vindt dat ze hun werk niet altijd goed genoeg kunnen doen omdat ze alle benodigde informatie niet snel genoeg kunnen verwerken. Bovendien zeggen alle respondenten dat de hoeveelheid informatie die ze voor hun kiezen krijgen alleen maar toeneemt en dat er binnenkort een punt zal komen waarop ze simpelweg niet meer aan kunnen. Tegelijkertijd stellen de respondenten date en derde tot de helft van de informatie die ze op hun werk onder ogen krijgen niet essentieel is om hun werk te kunnen doen. Hier valt dus een en ander te verbeteren.
Winst en productiviteit
Informatieoverload is niet alleen een probleem voor de werknemers omdat het tot stress leidt, het geeft ook grote (negatieve) gevolgen voor de productiviteit en daarmee op de winst van ondernemingen. Werkgevers zouden dan ook moeten investeren in praktische oplossingen, aldus de onderzoekers. Dit kan door geld en aandacht te besteden aan effetief informatiemanagement in de vorm van IT-processen die de informatie beter beheren en training aan de werknemers om beter met informatie om te gaan.
Bron: managersonline.nl
Datum: 24-11-2010
Kennis is niet om te vergaren, maar om te delen. Deel ook met anderen en maak gebruik van de social share-buttons!