Teams bestaan uit verschillende mensen, ieder met z’n eigen eigenaardigheden en z’n eigen gebruiksaanwijzing. Maar ook met z’n eigen favoriete rol. In teams zie je dat telkens dezelfde pietje-precies de planning maakt. Je ziet dat altijd dezelfde de boel even flink opjut. Mensen hebben sterk de neiging om in teams telkens dezelfde rol te pakken. Dat is heel handig want dan weet je tenminste wat je aan elkaar hebt. Maar het is ook wel wat benauwend: er zijn meer rollen die je kunt oppakken.
Doel
Vaststellen wat jouw dominante teamrol is/teamrollen zijn.
Werkwijze
Tool downloaden; verdeel 10 punten over de negen stellingen. Je mag de punten heel gelijkmatig verdelen, maar voor een scherper beeld is het beter met grotere getallen te werken (3, 4, 5).
Houd het tempo er een beetje in bij het verdelen van de punten. Meestal is je eerste idee het beste, ga je er langer over nadenken dan bestaat het risico dat je sociaal wenselijke antwoorden gaat geven.
Resultaat
Grafiek met percentages per rol; per rol krijg je een toelichting inclusief kwaliteiten en (toelaatbare) valkuilen. Aan de hand van de grafiek en de percentages die bij de diverse rollen staan vermeld, kan je zien welke twee, drie rollen (op dit moment) op jou van toepassing zijn.
Wil je meer weten over teamrollen, ga dan naar het
model teamrollen.
.
Meer over teammanagement? - klik hier