De waarde van weerstand

In tal van situaties worden managers geconfronteerd met signalen van ‘weerstand’. Bijvoorbeeld medewerkers die hun ontevredenheid uiten, mensen die ‘iets’ of iemand willen veranderen zonder zelf te hoeven veranderen, mensen die kritiek hebben op de manier van werken, een stagnerend groepsproces in het team, enz. Al deze momenten doen een appèl op de manager om deze signalen serieus te nemen en daar tegelijkertijd zodanig op te reageren dat de relatie goed blijft én het team(leer)proces bevorderd wordt. De vaardigheid om om te gaan met weerstand is een hele kunst en kunde.Als we tijdens managementtrainingen aan de aanwezigen vragen welke signalen van weerstand zij vanuit hun eigen praktijk herkennen, ontstaat er meestal in heel korte tijd een lijst van – mogelijke – signalen;

• Ge-ja-maar
• Een oneindig lijkende stroom van vragen naar hoe, waarom en waartoe
• Smoezen en excuses om het niet nakomen van afspraken te vergoelijken
• ‘Ja-zeggen’ en toch maar ‘Nee-doen’
• ‘Geestelijk emigreren’ en met uitdrukkingsloos gezicht, starende blikken al poppetjes tekenend
• Negatieve wandelgangen verhalen, geklaag en gemopper
• Non-verbaal afwijzend en afkeurend reageren
• Openlijk ‘nee’ zeggen en weigeren om mee te doen aan de veranderingen

Lees het hele artikel en download de pdf.