Tip1: Deel het lange termijn einddoel op in tussen resultaten.
Doelen als professionaliseren projectmanagement, operational excellence, ondernemerschap en marktgericht denken, liggen ver weg en zorgen voor motivatie verlies in het midden. Hou dit lange termijn doel wel voor ogen en deel het vervolgens op in tussenresultaten, elk met een horizon van 8-10 maanden.
Tip 2: Beschrijf het gedrag, dat hoort bij het tussenresultaat.
Beschrijf wat je op het moment van het bereiken van het tussenresultaat gaat doen. Wat je laat zien aan je klanten, wat er gebeurt tussen de mensen onderling.
Tip 3: Koppel tussenresultaat en -gedrag aan een externe gebeurtenis.
Een moment in de tijd dat niet zomaar is te verschuiven. Niet is verleidelijker om in de hectiek te denken ‘we stellen het wel een maandje uit’. Om dit te voorkomen, koppel je het tussenresultaat en -gedrag aan bijvoorbeeld een productintroductie, een nieuwe seizoen, een klantendag of een beurs. Zolang het moment vaststaat in de tijd, blijft de focus helder.
Motivatie is hoog te houden door te werken met tussentijdse doelen – ofwel tussentijdse resultaten en gedrag. Deel als het ware het grote verre doel op in brokken. Elke brok met een tastbaar resultaat en het bijbehorend gedrag of vaardigheid. Om vrijblijvendheid te voorkomen, koppel je het tussenresultaat aan een extern moment. Dan blijft de motivatie hoog. Want de termijn is kort, het (tussen)doel ligt dichtbij en is doel belangrijk door de koppeling aan een externe gebeurtenis.