weten |
moeten |
leren en ontdekken |
willen |
waarde |
|||
verbinding door dekracht |
verbinding door loyaliteit |
verbinding door |
verbinding door overbruggen |
rol veranderaar |
|||
expert, onderzoeker |
verstrekker van richtlijnen, |
procesbegeleider, coach, |
verleider, bemiddelaar |
nodig – geschikt |
|||
als de verandering wordt |
als snelheid en daadkracht |
als de verandering valt of |
als de organisatie |
als de verandering een |
als de verandering voor een |
||
als de ambitie aan een |
|||
niet geschikt |
|||
als de weerstand groot is |
als de belangen van de |
als de weerstand groot is |
als er een grote sprong |
valt of staat met |
|||
geloofwaardigheid (van de |
acceptatie van leiderschap |
tijd |
een veranderaar die weet |
handhaving |
veiligheid |
ruimte om water in de wijn |
|
duidelijkheid waarom het |
vrijheidsgraden in de |
transparantie |
|
substrategieën |
|||
alarmering |
systeemgedreven verandering |
leren |
rekenschap geven |
bewustwording |
reorganisatie |
ontdekken |
verleiden |
proeftuinen |
opleggen nieuwe |
|
|
|
ranglijsten |
|
|
|
gewoon doen |
Meer weten? Wij selecteerden de volgende boeken voor jou.
Succesvol veranderen
De omgeving van organisaties dwingt hen ertoe zich voortdurend aan te passen of zelfs diepgaand te veranderen. Dat veranderingsproces blijkt niet zonder risico’s te zijn. Waarin schuilt de kracht van succesvolle organisaties en wat leidt tot mislukking? Hoe kunnen verantwoordelijken leiding geven aan die veranderingsprocessen? Een sleutelfactor blijkt naast een
De manager als breincoach
Het gedrag van medewerkers is een van de belangrijkste succesfactoren bij het behalen van organisatieresultaten. Daarentegen is datzelfde gedrag de meest onvoorspelbare factor in het geheel. Geen wonder dus dat managers zoeken naar manieren om er vat op te krijgen. Hoe kun je als leidinggevende je medewerkers het gewenst gedrag laten vertonen? Kennis
Organisatieverandering, conflict en macht
It takes three to tango Auteur: Thijs Homan In de conventionele veranderkunde worden veranderplannen als ‘juist’ gezien, en conflicten al snel als ‘weerstand’ gelabeld. Conflicten moeten ‘gehanteerd’ worden, zodat de weg voor snelle implementatie van veranderen geplaveid kan worden. Thijs Homan pleit voor een ander perspectief op conflicten en daaraan
Implementatieplan
Een nieuw proces ingericht, een nieuwe strategie ontwikkeld of we hebben een idee over een nieuwe organisatie-inrichting, maar hoe gaan we dit implementeren? Hieronder vind je een zeer uitgebreid implementatieplan. Misschien is het hele plan passend voor jouw situatie, misschien hoef je alleen maar delen van het implementatieplan te gebruiken.