Een bedrijf starten zonder marktonderzoek? Dat is een beetje alsof je op vakantie gaat zonder te kijken waar je eigenlijk naartoe gaat. Klinkt misschien spannend, maar de kans dat je ergens uitkomt waar je helemaal niks aan hebt, is best groot. Met marktonderzoek krijg je een veel beter beeld van wat je te wachten staat. Je ontdekt hoe de markt in elkaar zit, wie je klanten kunnen zijn en wat de concurrentie uitspookt. Dit geldt niet alleen voor starters. Ook als je al een tijdje bezig bent, blijft het handig om te checken of je nog op de goede koers zit. Zeker als je nieuwe plannen hebt of met investeerders aan tafel gaat.
Waarom zou je er tijd in steken?
Simpel gezegd, omdat het je een hoop gedoe en geld kan besparen. Stel dat je maandenlang in een product of dienst steekt, en later blijkt dat niemand erop zit te wachten. Zonde toch? Als we kijken naar de verschillende soorten ondernemers, dan zijn er twee soorten starters. De een probeert iets uit vanaf de zolderkamer, zonder groot risico. De ander steekt er direct tijd, energie en geld in door bijvoorbeeld het kopen van goede bedrijfsdata via bedrijfsdata.nl. Voor die tweede groep is goed marktonderzoek geen overbodige luxe. Want laten we eerlijk zijn, ook als je in die eerste groep zit is het gewoon handig om te weten waar je aan begint.
Brancheonderzoek
Voordat je iets opzet, is het slim om te snappen hoe jouw markt in elkaar zit. Hoeveel bedrijven zijn er al actief, waar zitten ze, en hoe doen ze het financieel? Welke nieuwe ontwikkelingen zie je? En hoe passen jouw plannen daarin? Ook praktisch gezien levert het nuttige informatie op. Denk aan dingen als distributiekanalen, materialen, locatie of wetgeving. Veel info kun je trouwens gewoon online vinden. Op de site van het CBS bijvoorbeeld, of via het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. Gewoon even zoeken en je komt al een heel eind.
Wie zijn je klanten eigenlijk?
Je kunt wel een goed idee hebben, maar als je niet weet wie je klanten zijn, wordt het lastig. Daarom is klantenonderzoek zo belangrijk. Je brengt in kaart wie ze zijn, waar ze wonen, hoe oud ze zijn, wat ze belangrijk vinden en hoe ze hun keuzes maken. Het stopt niet bij alleen het profiel. Denk ook aan de klantreis. Waar komen ze je tegen, wat trekt ze over de streep en waar haken ze juist af? Door die hele route in kaart te brengen kun je je marketing en communicatie veel beter afstemmen. Dat scheelt je later een hoop gepuzzel.
Spieken bij de concurrent
Je bent vast niet de enige die iets aanbiedt in jouw markt. Daarom is het slim om te kijken wat de rest doet. Wat kost hun product of dienst? Hoe presenteren ze zich? Wat voor klanten trekken ze aan? Door goed te vergelijken zie je sneller waar jouw kansen liggen. Misschien zijn ze ergens juist slordig, traag of onduidelijk. Daar kun jij dan mooi het verschil maken.
Wat doe je met al die informatie?
Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je een stapel rapporten maakt en er vervolgens niks mee doet. Gebruik het als basis voor je keuzes. Misschien ontdek je dat je doelgroep toch net iets anders in elkaar zit. Of dat je aanbod nog niet helemaal klopt. Die inzichten kun je gebruiken om bij te sturen. Veel ondernemers combineren het met een SWOT-analyse. Klinkt ingewikkeld, maar is eigenlijk heel logisch. Je zet je sterke en zwakke punten naast de kansen en bedreigingen in de markt. Dan zie je waar je op moet letten en waar je echt het verschil kunt maken.