Iedere organisatie heeft een eigen bedrijfsmodel, zo ook deze online drukkerij. In dit artikel bekijken we hoe het succes van HelloPrint is ontstaan en welke factoren hiertoe hebben geleid.
Wat is HelloPrint?
HelloPrint is een online verkoper, om exact te zijn een online drukkerij. Ze richten zich zowel op consumenten als organisaties, en bieden een verscheidenheid van printartikelen aan. De reden dat we HelloPrint als voorbeeld hebben genomen, is het feit dat deze onderneming de eerste online drukwerkspecialist is met een B Corp certificaat. HelloPrint staat bij veel Nederlanders en Belgen ook wel bekend als DrukZo.
Dus laten we eens kijken naar hun zakenmodel en hoe dit in elkaar zit.
De bedrijfsstructuur
- de belangrijkste activiteit van HelloPrint is het drukken van een grote verscheidenheid aan artikelen. Van klassiek drukwerk tot merch en gifts
- de doelgroep omvat zowel consumenten, als bedrijven en stichtingen
- de onderneming creërt een meerwaarde voor klanten door slimme integraties, waardoor iedereen professioneel drukwerk kan bestellen
- de kanalen die ze gebruiken om hun diensten aan te bieden zijn meerdere online webshops
- de belangrijkste inkomstenstroom wordt gegenereerd door het aanbieden van gepersonaliseerd drukwerk en custom producten
De klantwaardering
De belangrijkste reden waaruit blijkt dat HelloPrint succesvol is, is het feit dat klanten erg positief zijn over de onderneming. Op het onafhankelijke platform Trustpilot, ontvangt “Drukzo by HelloPrint” 4,5 van de 5 sterren van klanten.
Wat zowel geldt voor de Nederlandse als de Belgische tak van de onderneming. Een goed teken dat het businessmodel van HelloPrint werkt. Aangezien het wordt ingezet op twee verschillende markten, Nederland en België.
Wat is de kracht van een goed bedrijfsmodel?
De kracht van een goed bedrijfsmodel verschilt per sector. In het geval van online product- en dienstverleners, dient er in ieder geval een duidelijke en snelle website te zijn. Deze website moet het gebruikers zo makkelijk mogelijk maken. Denk aan een goed overzicht van de mogelijkheden en slimme integraties die het proces vereenvoudigen.
In het geval van HelloPrint omvat dit een eenvoudig betaalproces, de online integratie van Canva en de snelle methode voor het uploaden van grote bestanden.
Een ander cruciaal onderdeel (voor iedere onderneming), is een klantenservice die zowel professioneel als klantvriendelijk is. Bij HelloPrint kun je bijvoorbeeld gebruikmaken van de online chat, maar ook mailen is mogelijk.
Wat gebeurt er als een businessmodel faalt?
Als een businessmodel faalt, betekent dit dat een onderneming geen succes behaalt. Hoe lang een bedrijf het vervolgens volhoudt is afhankelijk van de financiële situatie. Sommige ondernemingen met een grote buffer of grote injecties aan investeringen, kunnen het ondanks een falend bedrijfsmodel nog een tijd volhouden.
Checklist voor een goed businessmodel voor drukkers
We sluiten af met een beknopte checklist met de belangrijkste punten voor een goed businessmodel. In dit geval gespecificeerd op online drukkerijen, maar je kunt dit ook aanpassen naar andere branches:
- een goed productaanbod, in dit geval van te personaliseren producten
- producten die aansluiten op de doelgroep die je wil aanspreken
- een optimaal proces, van printer tot klant
- inzicht in de kosten, zodat het uiteindelijke drukwerk met winst kan worden verkocht
- een beeld van de concurrentie, om hierop in te spelen en je te onderscheiden
- een eigen huisstijl en bedrijfscultuur, de manier waarop je je bedrijf positioneert